Friday, March 21, 2008

Dia Pencipta, Dia Pemberi Tunjuk Ajar

Allah telah mencipta segala-gala yang ada dengan sebaik-baik ciptaan. Alangkah bertuah manusia, kerana di kalangan makhluk ciptaan Allah, manusia dikurniakan akal fikiran dan diberi pilihan sama ada untuk taat atau derhaka terhadap Allah.

Setelah selesai penciptaan Allah, Allah telah menetapkan pula taqdir ke atas makhluk. Kemudian Dia memberi pula tunjuk ajar kepada makhluk bagaimana untuk hidup. Bayi yang baru lahir, siapa yang mengajar mereka agar menangis? Pakar perubatan mendapati tangisan pertama bayi yang baru lahir penting kerana ia menandakan saluran pernafasan bayi tiada masalah. Siapa pula yang mengajar bayi menyusu? Begitu juga dengan haiwan lain, siapa yang mengajar mereka menyusu dan meragut rumput?

Kemudian Allah hamparkan bumi yang penuh dengan tumbuh-tumbuhan hijau yang menjadi makanan buat ternakan manusia. Akhirnya tumbuhan-tumbuhan itu, apabila sampai usia mereka, berubahlah warna mereka dari kekuningan sehingga hitam dan mati. Setelah itu digantikan pula dengan tumbuhan-tumbuhan baru.

Tidakkah segala tanda-tanda kekuasaan ini bukti betapa manusia sepatutnya senantiasa bertasbih memuji Allah?

Subhanallah, Subhana Rabbiy al-A'la
...

*Petikan Kuliah Tafsir Surah al-A'la oleh Syeikh Abdurrahman al-Hijazi, imam Masjid Ottawa
.

No comments: