Sunday, January 25, 2009

Gaza, Hajarul Aswad dan Politik Tanahair

Sewaktu berada di hospital, jiran sebilik adalah dari bangsa Cina. Asal Ipoh. Menjalani rawatan fisioterapi kerana ada disc tulang belakang yang lari. Akibat kerja kuat. Sememangnya bangsa Cina terkenal dengan semangat untuk kerja kuat.

Pada suatu malam, dia melontarkan rasa kasihannya pada penduduk Gaza yang disembelih oleh rejim Zionis. Apakah kesalahan besar yang dibuat mereka sehingga negeri mereka diserang habis-habisan? Itu yang menghairankannya. Katanya lagi, sehingga kini dia masih belum jelas kenapa bumi Palestin sering dilanda konflik yang berterusan sejak sekian lamanya.

Tampak jelas kekejaman rejim Zionis sehinggakan individu-individu bukan Islam turut bersimpati dengan Gaza. Sejarah penubuhan negara haram Israel menyaksikan tanah milik rakyat Palestin dirampas. Hak mereka untuk hidup makmur dan berdaulat dinafikan. Rumah-rumah mereka dirobohkan. Kegiatan ekonomi mereka disekat. Orang-orang tersayang dibunuh. Apabila kesemua ini berlaku, apa lagi yang ada pada kehidupan? Kata rejim Zionis, mereka ingin melindungi rakyat mereka daripada keganasan Hamas. Namun, mereka lupa bahawa konflik tercetus akibat tindakan mereka sendiri. Apabila rumah dan keluarga tersayang hilang dari pandangan mata akibat dirampas dan dibunuh dengan zalim, pastinya dendam membara. Manusia sanggup berbuat apa saja demi mempertahankan tanahair dan membela orang-orang tersayang. Serangan demi serangan ke atas Gaza hanya akan menyemarakkan lagi bibit permusuhan yang sedia ada. Peluang untuk keamanan semakin tipis, dan pemulihan pastinya perlu mengambil lebih dari satu generasi.

Pertanyaan demi pertanyaan dilontarkan. Apa istimewanya Palestin sehingga menjadi rebutan? Siapa pula yang memerintah di sana? Satu persatu persoalan dijawab sebaik mungkin. Menyingkap bagaimana Jerusalem menjadi istimewa di hati tiga agama besar: Yahudi, Kristian dan Islam. Menyusuri sirah penjajahan Rom dan pembukaan Jerusalem pada zaman Khalifah 'Umar ibn al-Khattab radiyallahu 'anhu, diikuti peperangan Salib dan pemerintahan Salahuddin al-Ayyubi, sehingga kepada kejatuhan Turki 'Uthmaniyyah dan perang 1948.

Katanya, baru sekarang jelas kepadanya kenapa konflik ini berlaku. Kemudian ada juga beberapa persoalan lain mengenai Islam yang ditanyakan. Makkah. Batu hitam di Kaabah, apakah umat Islam menyembahnya. Ada juga isu politik tanahair yang disentuhnya. Maklum sajalah, esok pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu. Katanya, sebagai rakyat Malaysia, dia tidak kisah siapa yang memerintah. Yang penting, boleh cari makan dengan aman. Persepsi tipikal bangsa Cina sejak dahulu. Buat apa gaduh-gaduh, yang penting boleh sama-sama cari makan dengan baik. Persoalan mengenai Islam dan Palestin yang dilontarkannya, mungkin menunjukkan umat Islam di Malaysia masih kurang berdakwah kepada rakan senegara dari agama lain. Tidak hairanlah apabila media massa negara lebih banyak memainkan isu politik daripada memberi kefahaman tentang Islam.

No comments: