Monday, February 02, 2009

Kuih Bakul dan Geguli Pulut Berinti Kacang Merah

Cuba teka apa yang saya pegang?

Inilah kuih bakul. Makanan tradisi Tahun Baru Cina. Kalau dulu kuih bakul dibungkus dalam daun pisang. Sekarang zaman moden bungkus dalam bekas plastik, lebih hygenik.

Kuih bakul rasanya manis, cuma amaran, kuih bakul ini tersangatlah melekit. Mengikut dongeng yang baba saya pernah dengar waktu dia kecil dulu, pada awal Tahun Baru Cina, dipercayai dewa dapur akan naik ke langit untuk menghantar laporan tahunan sesebuah keluarga kepada Tuhan. Jadi biasanya keluarga akan menghadiahkan kuih bakul yang manis dan melekit kepada dewa dapur agar sang dewa akan menyampaikan cerita-cerita manis kepada Tuhan, dan apabila sang dewa ingin bercerita yang buruk, mulutnya akan melekat dan tidak mampu berbicara. Sang dewa akan teringat kemanisan kuih tersebut.

Tapi itu cuma dongeng yang baba saya dengar. Macam rasuah kat dewa pula bunyinya. Hahahaha!

Nak sikit? Tak boleh. Ini saya punya.

Ini pula geguli pulut berinti kacang merah. Mama saya yang masak. Hidang sekali dengan air soya panas. Baba saya suka makan benda ni.

Saya pun suka juga, tapi saya akan gigit pecahkan geguli dan hisap kacang merah yang manis tu. Kulit geguli tu saya buang balik.

No comments: