Friday, January 29, 2010

Menyembah Allah - kalimah yang sama antara kita

Sedikit nota mengenai isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di Malaysia. Perkara ini telah ditimbulkan dalam perjumpaan usrah mingguan Pelajar-pelajar (Lelaki) Carleton-Malaysia di Ottawa.

Secara ringkas, pengamatan saya merumuskan bahawa tiada dalil syarak dalam al-Quran dan al-Sunnah yang melarang penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam untuk merujuk Tuhan yang utama, iaitu Tuhan pencipta yang paling berkuasa dan mulia. Ayat-ayat al-Quran berhujjah dengan kaum musyrikin Makkah dan mengakui bahawa tuhan yang pencipta, pentadbir alam ialah Allah. Begitu juga tatkala menyanggah dakwaan Kristian bahawa Allah itu satu dari yang tiga dan Nabi ‘Isa itu Allah, ayat-ayat tersebut kesemuanya mengajak Kristian agar kembali kepada aqidah yang murni. Lihat saja seruan dakwah terhadap Ahli Kitab dalam al-Quran, di mana Allah menyuruh kita menyeru Ahli Kitab (Yahudi dan Kristian) dengan baik dan menyeru kepada kalimah yang sama antara kita, iaitu janganlah kita menyembah selain Allah dan janganlah menyekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun, dan jangan pula kita ambil sebahagian dari kita menjadi tuhan. Perhatikan bahawa menyembah Allah itu diiktiraf al-Quran sebagai kalimah yang sama antara Islam, Yahudi dan Kristian. Begitu juga kisah masyhur perjanjian Hudaibiyyah, di mana Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam tidak membantah apabila pihak musyrikin Makkah yang menyembah berhala memulakan perjanjian dengan menyebut nama Allah.


Ketika kecil, saya ada seorang kawan beragama Kristian di kampung. Kami sering bersembang, dan percaya atau tidak, kami berdua mendapati bahawa agama saya dan agama dia sama kecuali dua perkara sahaja yang kami berbeza; iaitu ketuhanan Isa dan kerasulan Muhammad ‘alayhimassalam. Allah, malaikat, syurga, neraka, Adam, Nuh, Ibrahim, Musa dan lain-lain semuanya sama. Bukankah lebih mudah berdakwah dengan mencari titik persamaan?



Bahkan ketika melancong di bumi Mesir, saya sempat melawat Gereja St. Virgin Mary di Kaherah yang lebih dikenali sebagai gereja tergantung kerana dibina di atas puing kota lama Rumawi. Gereja ini terletak di bahagian Kaherah Lama (Old Cairo) atau Fustat, pusat pemerintahan Mesir ketika dibuka oleh ‘Amr ibn al-‘As radiyallahu ‘anhu, pusat penempatan warga Qibti Ortodoks (Coptic Orthodox). Gereja tersebut dihiasi dengan kaligrafi ayat-ayat Kitab Bible dalam Bahasa Arab. Bahkan sebelum memulai ayat-ayat Kitab Bible, tertulis kalimah “Bismillah al-Rauf al-Rahim” di dinding gereja.

Sesuai dengan fahaman kita sebagai umat Islam, maka apabila terjadi percanggahan pendapat marilah kita sama-sama kembali kepada al-Quran dan al-Sunnah. Sekiranya al-Quran dan al-Sunnah membenarkan, maka apa hak kita untuk tidak mahu ikut? Bukankah lebih selamat untuk mengikut al-Quran dan al-Sunnah? Apa lagi setelah para ‘ulama tersohor dunia pun tidak melarang penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam untuk merujuk kepada Tuhan yang paling utama.

Rata-rata yang melarang berpendapat bahawa isu ini jika dibiarkan kelak akan mempengaruhi dan mengelirukan umat Islam. Saya katakan, segala permasalahan yang melanda umat Islam adalah disebabkan kelemahan kita sendiri. Saya tidak suka menuding jari kepada orang lain. Jika demikian mentaliti kita, maka semuanya adalah salah syaitan kerana syaitan yang mempengaruhi kita untuk berbuat jahat. Hidup di akhir zaman ini memang pelbagai cabaran yang mendatang. Maka sebaik-baik persiapan ialah pemantapan aqidah yang murni berdasarkan ilmu dan keyakinan. Bukan aqidah ikut-ikutan. Oleh kerana kita sendiri yang malas menuntut ilmu aqidah, maka sudah tentu kefahaman kita tentang aqidah tidak kukuh dan mudah goyang. Kita sendiri menjadikan pengajian aqidah itu sesuatu perkara yang susah dan membosankan. Kita sendiri malas mencari strategi menimbulkan minat di kalangan masyarakat agar mereka gemar mempelajari aqidah. Maka akhirnya yang terhasil ialah tiadanya kefahaman aqidah di kalangan masyarakat. Kalau yang faham pun sekadar ikut-ikutan, belum berjaya bertapak dengan kuat di hati sehingga mampu menangkis apa jua cabaran yang datang.



Kenapa anak-anak tidak keliru apabila mereka memanggil orang tua mereka ayah, dan rakan-rakan sebaya mereka juga memanggil ayah? Tidak lain disebabkan anak-anak itu mengenali ayah mereka dengan baik. Oleh itu, bersungguh-sungguhlah perkenalkan Allah sebagai tuhan kepada anak-anak dan mereka yang berada di bawah tanggungjawab kita. Timbulkan rasa cinta kepada Allah di hati mereka, timbulkan rasa saying kepada Rasulullah di hati mereka. Bersungguh-sungguhlah menanam aqidah dalam hati masing-masing, kerana menanam aqidah itu adalah usaha yang berada dalam kawalan kita, sedangkan cabaran pihak musuh bukannya dalam kawalan kita. Andai aqidah kuat, apa jua cabaran yang datang pasti dapat dihadapi dengan mudah.

Oh ya, kenapa saya katakan lekeh? Kerana kesemua rakan-rakan Arab Islam yang saya temui berkata demikian. Tidakkah umat Islam di Malaysia ada banyak lagi perkara lain yang lebih penting untuk diberi perhatian selain dari merebut kalimah Allah, sehingga berlaku kejadian-kejadian tidak diingini ke atas rumah-rumah ibadat?

Ini hanya pandangan saya, tiada paksaan. Anda berhak untuk tidak bersetuju, dan saya hormati pandangan anda.

No comments: