Wednesday, December 12, 2007

Fenomena Negara Kaya-Negara Miskin I

Setiap negara di dunia menginginkan kekayaan melimpah ruah. Kekayaan sesebuah negara secara umumnya menjamin pelbagai kebaikan walaupun kekayaan bukanlah segala-galanya. Dari kaca mata kerajaan, kekayaan menjamin politik yang stabil, ekonomi yang mapan, kuasa yang kuat, dan yang lebih penting, keupayaan untuk maju ke hadapan mengatasi negara-negara lain. Dari kaca mata rakyat pula, kekayaan negara membuka lebih banyak peluang untuk menikmati taraf hidup yang lebih selesa.
a
Pandangan konvensional mengatakan bahawa fenomena negara kaya-negara miskin wujud disebabkan perbezaan simpanan yang digunakan untuk tujuan pelaburan. Sesebuah negara itu kaya disebabkan rakyat yang sanggup berkorban dan banyak menyimpan demi masa depan. Lagi banyak yang disimpan, maka akan lebih kayalah negara itu pada masa depan. Bagaimana ini berlaku?
a
Situasi sebuah ekonomi mudah (tanpa sebarang masalah seperti birokrasi, rasuah, riba dan lain-lain) : Rakyat menerima gaji dari pekerjaan mereka. Apabila mereka menyimpan dengan banyak di bank dan institusi kewangan, bank dan institusi kewangan akan meminjamkan dan melabur simpanan tersebut kepada sektor perniagaan dan industri. Sektor perniagaan dan industri kini boleh membeli lebih banyak mesin dan menghasilkan lebih banyak produk. Banyaklah untung yang diperoleh. Keuntungan ini dikongsi semua dalam bentuk yang berbeza, pemilik perniagaan dapat untung dan dividen, kerajaan pula dapat cukai. Pendek kata, negara bertambah kaya.
a
Sekiranya teori ini benar, maka sepatutnya kita menyimpan pada tahap maksimum.
a
Namun, benarkah teori ini?

No comments: