Monday, August 20, 2007

Hubungan Guru-Murid: Antara Kemesraan dan Ketegasan

Semalam kami sekeluarga berpeluang menziarahi keluarga Ustaz Hannan, pegawai MUIS yang menyambung pengajian di Canada. Majlis makan-makan diadakan untuk meraikan rakan-rakan anaknya dan guru mereka di Sekolah Abraar. Sekolah Abraar adalah antara sekolah swasta yang ditubuhkan masyarakat Islam Ottawa, dan sukatan pelajarannya diadun ke arah melahirkan generasi muda Islam Canada yang mapan dan teguh menggunakan tiga bahasa utama dunia: Arab, Inggeris dan Perancis.

Nyata sekali di Sekolah Abraar, badan pengurusan sekolah berpendapat pendekatan terbaik untuk mendidik anak-anak ialah dengan menjadikan guru-guru sebagai teman dan sahabat mereka. Pergaulan guru dan anak murid kelihatan seperti pergaulan antara rakan sebaya. Bagi mereka, dengan menjadi rakan para pelajar, sudah tentu para pelajar dapat meluahkan segala isi hati kepada mereka tanpa sebarang halangan sosial yang wujud akibat perbezaan umur dan pengalaman. Panggilan untuk guru hanyalah brother atau sister, dan kemesraan yang terjalin begitu jitu sehinggakan guru dan anak murid boleh duduk bersama bergurau senda menghadap televisyen bermain PS3 dan lain-lain. Pun begitu, kemesraan ini masih perlu diimbangi dengan perasaan hormat kepada seorang guru. Jika tidak, mungkin produk yang lahir akan mengalami kekurangan masalah disiplin yang nyata.

Beginilah antara perbezaan ketara yang wujud antara sistem pendidikan Barat dan Timur. Masyarakat Barat lebih mementingkan keterbukaan sehinggakan hubungan guru-murid ibarat rakan sebaya, manakala masyarakat Timur lebih mementingkan perasaan hormat kepada guru melebihi keterbukaan. Dengan zaman globalisasi kini, sudah tiba masanya bagi kita mengadun satu sistem pendidikan yang terbaik berdasarkan panduan al-Quran dan al-Sunnah dan mengambil iktibar dari pengalaman masyarakat dunia lain. Tidak boleh lagi mana-mana masyarakat merasakan mereka adalah yang terbaik lantas menutup minda daripada belajar dari orang lain.

Maryam pulang bersama hadiah pemberian Kak Ayu, isteri Ustaz Hannan. Terima kasih.

2 comments:

Unknown said...

selamat puasa irwan.dgr2 expecting a 2nd one? tahniah...

Anonymous said...

ko kene tgk blog semusim di neraka...give ur opinion...