Friday, October 30, 2009

Isu Ayam Sembelihan Mesin: Halal atau Tidak?

ISU
Teringat pula akan isu sembelihan ayam menggunakan mesin. Sebelum terlupa, baik dicatatkan sedikit sebanyak berkaitan isu ini. Di Ottawa, ada pembekal daging ayam halal yang menggunakan mesin untuk menyembelih ayam. Pekerja yang beragama Islam akan membaca 'bismilah' ketika menghidupkan mesin, dan ada pekerja-pekerja lain yang ditugaskan untuk memastikan kesemua ayam disembelih oleh mesin mengikut standard syarak. Cuma timbul isu kerana sesetengah umat Islam berpandangan sembelihan mesin tidak halal, sebaliknya sembelihan mesti dilakukan dengan tangan juga. Berikut ialah pendapat saya mengenai isu ini (ditegaskan ini ialah pendapat saya, anda berhak untuk tidak menerimanya sama sekali).

PENDAPAT
Pertama, pisau adalah alat yang digunakan untuk menyembelih. Maka sekiranya dengan teknologi yang ada, kita berjaya mereka satu pisau yang panjang, yang dapat menyembelih dua ekor ayam serentak dengan sekali lafaz bismilah, adakah seekor ayam sahaja yang halal, seekor lagi tidak halal? Kalau begitu, yang mana satu halal, yang mana pula yang tidak halal? Pastinya kedua-dua ayam tersebut halal. Bagaimana jika ada pisau yang lebih panjang, yang boleh menyembelih tiga ekor ayam serentak? 10 ekor? 100 ekor? Maka pisau hanyalah sekadar alat sembelihan, sama seperti mesin. Cukup dengan sekali lafaz 'bismilah' ketika menghidupkan mesin.

Kedua, perhatikan hadith dalam Sahih Muslim berikut:

Daripada Adi bin Hatim radiyallahu 'anhu, ia berkata: Aku bertanya: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku melepas anjing-anjing pemburu yang terlatih lalu anjing-anjing itu pun menangkap buruan untukku dan aku sudah membaca bismillah? Beliau menjawab: Apabila kamu melepas anjingmu yang terlatih sambil menyebut nama Allah atasnya, maka makanlah! Aku bertanya lagi: Meskipun anjing itu membunuhnya? Rasulullah menjawab: Walaupun anjing itu sudah membunuhnya, selama tidak ada anjing lain yang menyertainya. Aku bertanya lagi: Sesungguhnya aku menombak hewan buruan dan berhasil mengenainya? Beliau menjawab: Apabila kamu menombaknya lalu menembus tubuhnya, maka makanlah. Tapi jika tombak itu mengenai dengan bagian sampingnya, maka janganlah memakannya
. [Sahih Muslim]

Maka, perhatikan bahawa seorang pemburu yang menggunakan anjing pemburuan yang terlatih, hanya perlu membaca bismilah ketika melepaskan anjing itu mengejar dan membunuh haiwan buruan. Perhatikan lagi bahawa walaupun haiwan buruan itu mati digigt anjing pemburuan, ia HALAL dimakan. Terdapat hadith-lain lain yang senada dengan hadith ini dalam Sahih Bukhariy dan lain-lain. Maka anjing pemburuan, pisau, tombak, kapak, anak panah dan alat lain adalah peralatan untuk membunuh haiwan, sama seperti mesin. Cuma lafaz bismilah mesti dibaca ketika melepaskan anjing pemburuan, melempar tombak atau menekan butang menghidupkan mesin.

Nota sampingan: Hanya haiwan yang dibunuh anjing pemburuan yang terlatih sahaja HALAL, anjing tidak terlatih tidak HALAL. Maka jika berburu dengan anjing, pastikan haiwan itu dibunuh oleh anjing terlatih sahaja.

Ketiga, nak juga dalil yang kata boleh guna mesin untuk sembelih? Perhatikan satu lagi hadith Sahih Muslim:

Dari Rafi' bin Khadij radiyallahu 'anhu katanya: Aku berkata: Wahai Rasulullah, kami akan menemui musuh esok sedangkan kami tidak mempunyai pisau. Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam bersabda: Segerakanlah atau sembelihlah dengan apa saja yang boleh menumpahkan darah dengan menyebut nama Allah, engkau boleh memakannya asalkan alat tersebut bukan gigi dan kuku. Aku akan nyatakan kepada kamu. Adapun gigi, ia adalah tulang manakala kuku pula adalah pisau orang Habsyah iaitu Ethiopia. [Sahih Muslim]


Okay, memang hadith di atas tidak menyebut mesin. Tetapi dibolehkan menggunakan selain pisau untuk menyembelih, asalkan alat itu dapat menumpahkan darah (kecuali gigi dan kuku tidak boleh). Seperti hadith sebelumnya dibolehkan membunuh haiwan dengan anjing pemburuan dan melempar tombak. Hadith dalam Sahih Bukhariy pula menyatakan boleh guna anak panah. Asalkan alat itu dapat menumpahkan darah, maka mesin sembelihan pastilah dapat menumpahkan darah ayam.

KESIMPULAN
Berdasarkan perkara-perkara yang telah saya sebutkan di atas, maka saya berpendapat bahawa sembelihan ayam dengan mesin adalah HALAL. Sekali lagi, ini adalah pandangan saya, maka saya boleh makan ayam sembelihan mesin. Anda berhak untuk tidak bersetuju, dan tidak makan ayam sembelihan mesin.

2 comments:

Anonymous said...

Pembetulan sedikit:

Mesin tidak memotong ayam-ayam secara serentak,tetapi satu demi satu.
http://www.zabihahalal.com/halalvideo2.html

Seri Negara said...

Terima kasih buat anonymous. Memang kaedah mesin yang saya maksudkan di atas ialah dipotong satu persatu.
Ibarat pemegang pisau panjang, sudah pasti ayam yang lebih dekat dengan si penyembelih yang kena pisau dulu, baru ayam yang jauh sedikit.
Ibarat sang pemburu yang ada banyak anjing, cukup sekadar membaca bismilah sewaktu melepaskan anjing-anjing tersebut.
Saya kurang pasti sekiranya ada ada mana-mana pendapat yang menyatakan dimestikan satu bismilah untuk satu haiwan sembelihan, sebaliknya dari peristiwa pemburu dan anjing nampak seperti satu bismilah untuk sekali memulakan (atau melepaskan) alat untuk menyembelih.
Wallahu a'lam.