Saturday, August 30, 2008

Bajet 2009

Alhamdulillah, seronok juga apabila mendengar banyak manfaat untuk rakyat daripada Bajet 2009. Keadaan ekonomi yang dihimpit inflasi pasti telah banyak menyusahkan hidup rakyat. Kenaikan harga bahan api baru-baru ini telah menyebabkan harga barangan dan perkhidmatan melambung tinggi. Kos kehidupan yang tinggi ini sekiranya tidak dikawal pasti akan menyebabkan taraf kualiti hidup jatuh. Rakyat yang hidup dalam kemiskinan pasti menjadi mangsa paling teruk. Hak mereka untuk mendapatkan barangan asas harian, perkhidmatan pendidikan, kesihatan dan lain-lain keperluas asas akan terputus. Rebet minyak yang diberi kerajaan tempoh hari nyata gagal menyelesaikan masalah ini. Rebet hanya dinikmati oleh mereka yang memiliki kenderaan, dan rata-rata pemilik kenderaan adalah dari golongan pertengahan. Walaupun rebet sedikit sebanyak mengurangkan beban pemilik kenderaan, kenaikan harga barang pastinya lebih dirasai oleh golongan miskin yang tidak mampu memiliki kenderaan.

Maka Bajet 2009 yang diumumkan kerajaan nampaknya memang ditujukan ke arah membantu golongan yang benar-benar memerlukan bantuan. Memanglah tiada suatu pun yang sempurna, dan mungkin bajet ini masih boleh ditambah baiki.

Biarkan saja pelbagai komen kurang enak dari pembangkang. Sekiranya mereka benar-benar ikhlas, apa salahnya beri cadangan kepada kerajaan untuk membaiki kelemahan pada bajet. Bila bajet tidak membantu rakyat, mereka akan kata kerajaan zalim. Bila banyak yang diberi kepada rakyat, dikatakan gula-gula untuk mengelabui mata rakyat pula. Pada pandangan saya, agak sukar untuk mengaitkan Bajet 2009 dengan muslihat politik kerana pilihanraya umum baru sahaja berlalu, dan kerajaan telah mendapat mandat yang agak kuat untuk memerintah untuk tempoh empat-lima tahun lagi.

Seronok jadi rakyat. Apa yang diberi, ambil jangan ditolak. Undi tetap rahsia, iye tak?

No comments: