Sunday, October 26, 2008

Zakat untuk Non-Muslim? Kasihannya...

Isu pengagihan wang zakat kepada non-Muslim tiba-tiba menjadi topik sensasi apabila satu pertanyaan mengenainya dilontarkan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor. ADUN Kota Damansara, Dr. Nasir Hashim dari Pakatan Rakyat membangkitkan pertanyaan tersebut mengenai pengagihan wang zakat Negeri Selangor, adakah peruntukan untuk non-Muslim. Maka berbondong-bondong yang bangkit membantah pertanyaan tersebut. Tidak kurang juga yang menuduh beliau sebagai pengkhianat Islam kerana zakat adalah hak ekslusif orang Islam. Biasalah Malaysia, belum rujuk al-Quran dan al-Sunnah sama ada pertanyaan tersebut betul atau tidak, emosi (atau mungkin lebih tepat citarasa politik?) menguasai diri.

Mungkin depa yang bangkang-bangkang melulu itu lupa, bahawa Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam sendiri biasa mengagihkan zakat kepada non-Muslim pada zaman baginda (ha, tang ni tak mau tuduh pengkhianat ka?). Mungkin ramai antara kita telah disempitkan kefahaman tentang definisi muallaf - kerana muallaf ini sebenarnya termasuk juga golongan kafir yang hati mereka jinak dengan Islam. Bahkan Rasulullah pernah memberi wang zakat kepada golongan berpengaruh dari kalangan kuffar semata-mata demi perdamaian. Hanya pada zaman Khalifah 'Umar ibn al-Khattab radiyallahu 'anhu agihan ini dihentikan kerana keadaan siyasah ketika itu telah berubah - kerajaan Islam digeruni dan dihormati.

Manhaj kita ahlussunnah tidak menyokong Dr. Nasir kerana warna parti beliau, tetapi kita sokong kebenaran berpaksikan al-Quran dan al-Sunnah tanpa mengira perbezaan fahaman politik. Celakalah kita andai pandangan kita ditapis oleh kaca politik sempit. Nescaya kebenaran akan meninggalkan kita.

Tokoh kontemporari, Dr. Yusuf al-Qaradhawi juga berpendapat zakat boleh diberikan kepada golongan non-Muslim yang tidak memusuhi Islam. Tokoh tempatan seperti Mufti Selangor (bukan Perlis sahaja tahu!) turut memasukkan golongan kuffar yang lembut hati dengan Islam ke dalam asnaf muallaf untuk terima zakat. Lihat petikan wawancara bersama Sahibus Samahah Mufti Negeri Selangor di sini. Rujuk kepada point no. 10.

Rakan saya ada membuat ulasan lebih terperinci mengenai isu ini. Lihat blog Abu Usamah Masri di sini. Sekiranya zakat turut diagihkan kepada non-Muslim, alangkah indahnya Islam ini pada mata mereka. Tidak mustahil hati mereka akan lembut kepada Islam.

Memetik kata-kata Mufti Perlis: Yang pelik, ada orang Islam yang begitu marah apabila ada badan-badan amal Kristian dan Gereja berbondong-bondong beri bantuan kewangan kepada orang asli, orang sakit di hospital, agih bantuan di gereja dan lain-lain. Sebelum mereka marah, sepatutnya mereka sendiri keluarkan wang bantu orang asli, orang sakit di hospital dan sediakan bantuan untuk orang susah di masjid.

Apapun, sistem pengagihan zakat di negara ini sangat-sangat perlu kepada pembaikan...

No comments: