Saturday, November 01, 2008

Bagaimana Cara Anda Berfikir?

Sekali-sekala bertemu sahabat-sahabat lama, teringat kembali kisah-kisah kenangan dakwah suatu masa dahulu. Teringat kembali akan tujuan utama dakwah yang dibawa, yang mana ramai juga yang tersasar atau terlewat.

Dakwah sunnah yang kita bawa mestilah jelas misi utama yang ingin dicapai. Misi yang pastinya akan menjadi tonggak utuh yang bisa menahan apa jua cabaran yang datang. Maka misi ini mesti bersifat dinamik. Fleksibel menurut peredaran zaman dan perbedaan tempat tanpa mengorbankan prinsip-prinsip asas.

Maka dakwah sunnah bukannya bertujuan untuk menyeru manusia meninggalkan Qunut pada Solat Subuh, atau perbuatan melarang tahlil, atau menyuruh mengikut sahaja pandangan tokoh-tokoh tertentu. Ini hanyalah tujuan terkemudian. Ada tujuan yang lebih utama, iaitu seruan kepada manhaj berfikir. Seruan agar manusia berfikir dengan cara yang betul, agar anugerah akal ini diguna pada tempat yang betul dengan cara yang terbaik buat manusia. Seruan ke arah cara berfikir yang betul adalah tujuan utama dakwah sunnah.

Lihat saja bagaimana usaha jitu Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam berdakwah. Baginda tidak terus menyeru kepada solat atau perkara ibadah lain. Sebaliknya baginda menyeru masyarakat Arab mengubah cara mereka berfikir. Jangan sekadar taqlid buta pada generasi terdahulu. Jangan sekadar ikut pendapat majoriti. Jika generasi dahulu menyembah berhala, takkan kita pun ikut membabi buta? Jika orang ramai buat tahlil, adakah kita pun ikut buat? Ikut tanpa bertanya?

Maka Islam menyeru kepada cara berfikir yang mesti didasarkan kepada hujjah. Hairan apabila melihat kaedah ini dilaksana dalam disiplin-disiplin moden, tetapi kurang diberi perhatian dalam ilmu Islam. Apabila kita sakit umpamanya, kita bertegas bahawa hanya nasihat doktor sahaja yang kita percaya, biarpun nasihat doktor berlainan dengan pendapat orang ramai. Itupun kita akan meminta tuan doktor beri penerangan ringkas kenapa beliau berpendapat sedemikian. Di bidang undang-undang, hanya kata-kata peguam yang kita percaya. Kalau mencari peluang perniagaan, nasihat dari tokoh-tokoh perniagaan yang berpengalaman kita pegang. Tapi dalam agama, sesiapapun boleh bersuara, dan kita ikut saja tanpa banyak bicara.

Jejak pertama dakwah mesti menyeru manusia kepada cara berfikir yang betul. Agama mesti berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah. Agama ini hak Allah, dan Allah mengajar agama ini melalui rasul utusan-Nya. Maka agama perlu diambil daripada Rasulullah. Rasul-rasul terdahulu, apabila mengajak umat mereka ubah cara fikir, seringkali mereka akan menjawab, "Menyembah berhala ini adalah amalan nenek moyang kami lagi, takkan kami hendak meninggalkannya?" Taqlid, musuh utama Islam. Ambillah agama ini daripada sumbernya. Teliti pemahaman para Sahabah dan generasi salaf yang lain, kerana para Sahabah menerima dakwah secara langsung daripada Rasulullah. Berbahagialah andai kita berjaya mengikut jejak langkah mereka.

Apabila manusia itu betul cara berfikirnya, maka pasti dia akan berada di landasan yang betul. Tidak perlu lagi berkelahi yang ini sunnah, yang itu bid'ah. Banyak perkelahian berlaku disebabkan fokus dakwah yang tersilap.

No comments: