Wednesday, May 13, 2009

ESQ 165: Buang yang keruh, ambil yang jernih

Berdasarkan komentar Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman dan pengalaman penulis ketika hadir ke kursus ESQ 165, maka penulis berpendapat banyak kekurangan yang wujud pada kursus ESQ 165. Ini sebenarnya adalah sesuatu yang sukar dielakkan, kerana pastinya program-program motivasi kontemporari tidak dapat lari dari kekurangan. Tetapi janganlah kita lupa kepada kesan baik yang terhasil daripada program-program ini. Rata-rata mereka yang hadir ke ESQ 165 menunjukkan perubahan yang positif, lebih dekat kepada Allah dan mencintai-Nya. Seseorang yang tidak pernah peduli mengenai solat, kini mula rajin. Ini adalah satu perubahan yang besar dan kejayaan yang hebat bagi mereka, walaupun sebahagian manusia memandang remeh akan perubahan tersebut.

Neraca al-Quran dan al-Sunnah perlu digunakan tatkala menilai apa jua perkara, termasuklah kurus ESQ 165. Bagi penulis, setiap kekurangan pastinya perlu diukur bersama kesan buruk yang terhasil akibat kekurangan tersebut, dan reaksi yang diberi perlu berbeza mengikut kesan buruk tersebut. Kekurangan yang memudaratkan aqidah pastinya perlu dielak sama sekali. Kekurangan seperti kesalahan fakta atau penjelasan yang mengelirukan pastinya mudah untuk diperbetulkan. Penulis berpendapat bahawa segala kekurangan yang ada dalam kursus ESQ 165 tidaklah sampai ke tahap merosakkan aqidah dan menyesatkan masyarakat.

Walau bagaimanapun, terpulang kepada setiap manusia untuk membuat penilaian sendiri. Ada manusia yang apabila ada kurang sedikit, terus ditolak habis-habisan. Ada pula yang tersangat mudah mengubah pendirian mengikut arus. Bagi penulis, lebih baik jika kita timbang baik dan buruk dengan teliti. Sekiranya buruk tersebut tidak serius, eloklah kita ambil dan perbaiki apa yang tidak elok itu. Buanglah yang keruh, dan ambillah yang jernih.

Pendekatan yang sama penulis ambil terhadap sistem perbankan dan kewangan Islam sekarang. Memang ada banyak lagi kekurangan pada sistem perbankan dan kewangan Islam sekarang, tetapi adakah kita patut terus menolaknya hanya disebabkan kekurangan tersebut? Bukankah generasi dahulu telah bersungguh-sungguh menghasilkannya, maka kini menjadi tanggungjawab kita sebagai generasi masa kini untuk terus berusaha memperbaikinya.

ESQ 165 banyak kekurangan, maka adakah kita patut terus menolaknya? Sedangkan banyak kesan baik yang dapat kita lihat? Apatah lagi pihak ESQ 165 sendiri selalu meminta nasihat dan teguran untuk membetulkan segala kekurangan yang ada? Kaum kerabat penulis sendiri ramai yang hadir ke kursus ESQ 165 sebagai alumni seminggu selepas Ustaz Zaharuddin memberi teguran, dan mereka mengesahkan hampir kesemua teguran Ustaz Zaharuddin telah dilaksanakan. Bagi penulis, ini menunjukkan kesungguhan pihak ESQ 165 untuk memperbaiki program mereka agar selari dengan syarak.

Sesungguhnya ilmu yang kita miliki adalah nikmat dari Allah, tetapi nikmat ini tidak datang secara percuma. Ada tanggungjawab besar di sebalik ilmu yang kita miliki. Dengan ilmu yang ada, sepatutnya kita memperbaiki keadaan sekeliling. Bukannya terus-terusan menghukum sesuatu tanpa mengambil pendekatan dakwah secara proaktif. Apatah lagi apabila ada orang yang meminta khidmat jasa baik kita menilai dan memberi nasihat kepadanya. Seperti orang yang memiliki harta sebagai nikmat daripada Allah perlu bertanggungjawab sama-sama membantu fakir miskin, 'ulama yang dianugerahi ilmu perlu menggunakan ilmu tersebut memerangi kejahilan dan memandu masyarakat kepada kebenaran.

Penulis melihat banyak peluang untuk gerakan Sunnah sama-sama bekerjasama dengan ESQ 165 untuk berdakwah kepada masyarakat. ESQ 165 berjaya mencipta perasaan ingin beragama, perasaan ingin kembali kepada agama, perasaan mencintai Allah. Disebabkan itu rata-rata yang hadir ESQ 165, setelah pulang mereka akan bersemangat untuk beragama. Di situ wujudnya satu ruang kosong yang sepatutnya diisi oleh gerakan Sunnah. Bimbing mereka yang sangat bersemangat untuk beragama dengan manhaj Sunnah yang betul. Daulatkan al-Quran dan al-Sunnah. ESQ 165 tidak menyentuh bab-bab manhaj ini kerana seperti yang mereka katakan, mereka hanyalah pengendali program motivasi dan bukannya kelas agama. Maka peserta ESQ 165 akhirnya memiliki motivasi yang tinggi untuk beragama. Apabila mereka pulang, mereka akan bersemangat untuk belajar mengenai agama. Maka agama yang mereka dapati akan mengikut acuan sumber yang mereka ambil. Jika diambil dari Tareqat, jadi pengikut Tareqatlah dia. Jika diambil dari Jamaah Tabligh, jadi Tablighlah dia. Contoh lain, habis kursus ESQ 165, kesemua peserta akan menjadi bersemangat untuk solat - tetapi ESQ 165 tidak mengajar bagaimana untuk bersolat, bukankah jika ada kerjasama dengan gerakan Sunnah maka para peserta ini boleh didedahkan dengan Sifat Solat Nabi?

Bukankah bersahabat itu lebih baik daripada bermusuhan? Beginilah, kita tahu bahawa ESQ 165 ada kekurangan. Sama ada kita menolak, menentang atau menerima ESQ 165, kursus-kursus ESq 165 akan tetap berjalan dan menambat hati orang ramai. Kalau kita tolak dan tentang, maka ESQ akan kekal dengan segala kekurangan yang ada tatkala kursus mereka disertai orang ramai. Bukankah lebih baik jika kita menerima ESQ 165 dan memberi nasihat dan tunjuk ajar memperbetul segala kekurangan tersebut? Andai nasihat kita diterima, maka itu lebih baik buat masyarakat yang menyertai kursus ESQ 165.

Penulis tidak bermaksud untuk sungguh-sungguh mempertahankan ESQ 165 dengan penulisan ini, tetapi lebih kepada untuk memberi peringatan kepada diri penulis sendiri agar bersikap terbuka dalam berinteraksi dengan manusia lain. Terbuka dalam erti kata lebih suka mengambil manfaat dan membuang mudarat daripada terus membuang.

Wallahu a'lam.

2 comments:

Anonymous said...

salam

saya angkatan 17 sgt2 bersetuju agar ESQ165 'digabung' dgn ilmu2 sunnah. InsyAllah itu antara kekurangan yang ada dlm ESQ. Penyatuan kedua-dua method ini akan mampu menegakkan Islam yang selama ini dipandang hina dan rendah di mata masyarakat dunia.

Seri Negara, saya sgt berharap ada jemaah sunnah yang dapat berbuat sesuatu ke arah ini, insyAllah.
wallahu'aklam

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...

Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia !

ESQ Parenting Seminar
"Better Parenting for a Better World"

Pada 10/10/10 (Ahad)
di SACC, Shah Alam
akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
(Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

Harga : RM740
Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) - terhad hanya untuk pasangan sahaja
Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

(i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
(ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
(iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
(iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

''Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan''

Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

Terima kasih.

Wassalam..