Saturday, December 30, 2006

Perbezaan Tarikh Eidul Adha

Alhamdulillah, akhirnya tercapai juga cita-cita yang disimpan sejak Eidul Fitri yang lalu, iaitu menunaikan solat Eidul Adha bersama komuniti Islam Ottawa.

Penentuan tarikh jatuhnya Eidul Adha di Ottawa tidak seragam. Ada yang berpendapat Sabtu, 30 Disember kerana para hujjaj di Makkah merayakan Eidul Adha pada hari berkenaan. Namun, suara rasmi Ottawa Muslim Association (OMA) berpendapat Eidul Adha disambut pada Ahad, 31 Disember; tidak termasuk beberapa pendapat lain yang dipegang oleh kumpulan-kumpulan tertentu. Almaklum, Kanada bukan negara Islam, maka perbezaan ini sering terjadi dan masing-masing berhak menentukan sendiri...

Hairan juga, kerana Kanada berada di barat Makkah tidak sepatutnya menghadapi masalah merayakan Eidul Adha pada hari yang sama dengan Makkah, kerana umat Islam di Makkah akan tetap merayakannya terlebih dahulu. Lainlah halnya dengan Malaysia yang berada di timur Makkah, kerana alasan yang diberi untuk berbeza dengan Makkah ada rasionalnya. Namun, para 'ulama khilaf dalam hal ini. Di Malaysia, memandangkan kerajaan mentadbir urusan agama Islam, maka rakyat perlu patuh pada penentuan tersebut. Lain pula situasi di Kanada. Eloklah bersama masjid-masjid tempatan yang mewakili komuniti Islam setempat. Kesatuan umat perlu dijaga. Jika tidak, hilanglah semangat haji yang memupuk perpaduan umat.

Teringat pula cadangan yang pernah dibentangkan di Parlimen Malaysia, untuk merubah garis Greenwich Meridian dari London ke Makkah, agar permasalahan seperti ini tidak lagi timbul. Ada masa untuk membacanya? Klik sini. Lihat muka surat 60.

No comments: