Friday, December 29, 2006

Hari Wukuf dan Takbir Raya

Jumaat, 29 Disember. Pagi ini, seperti yang telah dijadualkan, aku menjelajah Merivale Rd bersama rakan-rakan kampus. Antara destinasi pilihan ialah XSCarga, HomeSense, Value Village dan Foodbasics.

12:00 tengah hari, kami menaiki OCTranspo route 176 ke Tunney's Pasture, dan dari sana berjalan kaki menuju Masjid Ottawa untuk Solat Jumaat. Alhamdulillah, sempat tiba tatkala muazzin baru melaungkan azan, namun ruang solat telah penuh.

Selesai solat, imam mengumumkan bahawa hari tersebut adalah hari wukuf, kerana para hujjaj di Makkah sekarang telah berada di Arafah untuk tujuan tersebut. Lantas kami bertakbir beramai-ramai, cuma hairannya takbir raya mereka berlainan sedikit dengan takdir raya di Malaysia, dengan penambahan selawat dan salam ke atas Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam, ahli keluarganya, Sahabatnya, golongan Ansar, isteri-isteri baginda, zuriat keturunan baginda... jelas tokok tambah tersebut adalah bid'ah, kerana tidak ada satu hadith yang merekodkan penambahan ucapan-ucapan tersebut dalam takbir. Satu lagi, jelas penambahan selawat ini berlawanan dengan ruh takbir, di mana objektif takbir seperti yang dikehendaki Allah ialah supaya hamba-hamba-Nya memperbanyakkan ucapan membesarkan Allah dan mengagungkannya. Penambahan tersebut secara tidak langsung menyebabkan pujian lebih banyak diberi kepada Rasulullah. Pun begitu, imam tersebut turut memberitahu versi takbir yang sahih, tetapi tidaklah jelas kenapa beliau tetap menggunakan versi tambahan.

Kemudian, bersama rakan-rakan yang lain, kami mengorak langkah meredah salji ke Sungai Ottawa berhampiran. Remic Beach jadi sasaran. Keadaan sungai yang separuh beku menarik kami untuk cuba berjalan di atasnya. Alhmadulillah, tiada kejadian tidak diingini berlaku walaupun ada antara kami yang terjatuh kerana licin.

Selesai Asar, kami ke Nando's yang menyajikan daging ayam halal dari Maple Lodge Farm. Sementelah perut sudah kenyang, tibalah masa tirai hari dilabuhkan...

No comments: