Saturday, December 23, 2006

Perjuangan Menegakkan al-Quran dan al-Sunnah: Kemuliaan Anugerah Allah


Perjuangan menegakkan al-Quran dan al-Sunnah adalah kewajipan setiap orang yang mengaku beriman dengan Allah dan Rasul-Nya. Sudah ramai yang tahu akan kewajipan ini. Maka ramailah di kalangan umat Islam yang mempunyai keinginan kuat untuk melaksanakan kewajipan ini. Ada yang sekadar berkobar-kobar di hati, tidak kurang juga ramai yang sekadar petah di mulut, sedikit pula yang berjaya bertindak. Begitulah fitrah manusia, dan mereka yang bertindak telah mengambil pelbagai langkah, ada antara mereka yang mengambil langkah yang betul, ada yang tersilap langkah tidak mengikut panduan al-Quran dan al-Sunnah, tidak kurang juga mereka yang menyangka mereka berada di landasan yang benar namun hakikatnya mereka telah menyimpang.

Dalam suasana ramai yang mengaku sebagai pejuang al-Quran dan al-Sunnah, tidak ramai yang tahu bahawa perjuangan ini adalah satu kemuliaan. Kemuliaan yang diberi oleh Allah subhanahu wa ta'ala kepada hamba-hamba-Nya yang terpilih dari kalangan mereka yang beriman. Bahagialah sesiapa yang terpilih memegang panji-panji tersebut, dan semoga kita tergolong bersama mereka yang dimuliakan Allah.

Namun begitu, kita perlu tahu bahawa kemuliaan ini datang bersama tanggungjawab yang besar. Sebagai pejuang al-Quran dan al-Sunnah, kita perlu sedar bahawa segala tindak tanduk dan kelakuan kita mencerminkan ajaran al-Quran dan al-Sunnah. Andai kita berkelakuan buruk, maka tempiasnya akan turut terkena pada Islam. Andai kita ragui akan kebolehan kita, maka janganlah sewenang-wenang mengaku sebagai pejuang., kerana keraguan itu bukan sifat seorang pejuang.

Kemuliaan ini memerlukan kepada komitmen yang tinggi - masa dan tenaga dihabiskan melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu - al-Quran, al-Sunnah - kerana ilmu itu cahaya yang memandu pejuang ke arah destinasi yang benar. Jangan sesekali terpengaruh dengan dakwaan kononnya ilmu di dada telah cukup, maka diri berhajat pula kepada pelbagai kaedah penyampaian yang memerlukan kompromi ilmu. Ingatlah, sesungguhnya lautan ilmu al-Quran dan al-Sunnah ini luas. Belajar dan terus belajar. Andai ada suara sumbang dari mulut-mulut cabul berhati kering, hindari mereka, kerana mereka ingin sekali melihat pejuang-pejuang al-Quran dan al-Sunnah berputus asa. Janganlah takut melakukan kesilapamn, kerana pejuang yang bijak belajar dari kesilapan. Jadilah jauhari yang mampu membezakan nasihat dan cercaan.

Kemuliaan ini bukan satu lesen besar yang membolehkan kita menggadaikan mana-mana prinsip al-Quran dan al-Sunnah yang kita sendiri perjuangkan. Kitalah yang perlu menjadi contoh terbaik pelaksanaan al-Quran dan al-Sunnah.

Andai kita sendiri tidak lagi mengikut lunas-lunas al-Quran dan al-Sunnah, maka tunggulah kecelakaan yang bakal tiba. Nescaya Allah akan menarik kembali kemuliaan ini, dan kita akan dicampak ke lembah kehinaan. Allah akan memberikan kemuliaan ini kepada hamba-hamba-Nya yang lain, yang mana Allah mencintai mereka dan mereka mencintai Allah. Mereka akan mendapat kemuliaan ini, dan Allah akan menganugerahkan kepada mereka kejayaan demi kejayaan.

Hargailah kemuliaan ini. Jangan hilangkan ia. Moga-moga sedikit tindakan kita dalam perjuangan ini membolehkan kita menagih simpati daripada Allah subhanahu wa ta'ala di Akhirat nanti.

Salam dari bumi Ottawa

No comments: