Sunday, December 31, 2006

Solat Eidul Adha di Civic Center

Tepat 7:30 pagi, perjalanan dimulakan menuju ke Civic Center, Lansdowne Park - tempat Solat Eidul Adha. Dari rumah, aku menaiki OCTranspo route 3 ke Hartwell Lock, dan dari sana berjalan kaki merentasi Carleton University, kemudian menyusuri Rideau Canal yang hampir beku ke Bank Street.

Sampai di Civic Center pada jam 8:30 pagi. Takbir raya baru dimulakan. Bilangan manusia yang datang bertambah ramai, dan pada jam 9:00 pagi dewan sudah hampir penuh.

9:10 pagi, takbir dihentikan untuk memberi laluan ucapan. Ucapan pertama disampaikan oleh Setiausaha Ottawa Muslim Association (OMA), diikuti Presiden OMA. Akhir sekali, ucapan oleh Dalton McGuinty, Premier (Ketua Menteri) negeri Ontario. Hairan, begitu banyak ucapan sekali!

Kemudian solat bermula, dengan imam solat di atas pentas (rasa pelik juga!) Khutbah raya sedikit sebanyak mengulas ucapan Premier Ontario yang menyentuh tentang kepentingan institusi keluarga, di mana keluarga Ibrahim menjadi contoh terbaik seperti yang termaktub dalam al-Quran.

Lebih kurang 10:00 pagi, selesai. Alhamdulillah...

No comments: