Sunday, May 06, 2007

Tok Bilal dan Tok Mufti

Alkisah, dalam sebuah negeri nan permai, tok muftinya telah memasyhurkan ke seluruh ceruk negeri bahawa dalam solat, bacaan selawat pada tahiyyat tidak boleh ditambah perkataan ‘sayyidina’ sebelum nama Muhammad dan Ibrahim. Alasan tok mufti mudah, kerana Nabi Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam sendiri tidak menambah, bahkan memerintahkan umat baginda agar solat sepertimana baginda solat.

Maka tidak puas hatilah tok bilal negeri tersebut, lantas pergi bertemu tok mufti.

“Tok Mufti, pada pandangan saya, siapa yang tak sebut sayyidina dalam tahiyyat ni biadap dan kurang ajar.”

“Tapi Tok Bilal, time Nabi ajar solat dulu, tang tahiyyat ni baginda sendiri tak sebut sayyidina. Lepas tu baginda perintah solatlah kamu sepertimana aku solat. Jadi kita ikut sajalah apa yang baginda ajar.”

“Apa la Tok Mufti ni, Nabi memanglah tak sebut. Takkan baginda nak puji diri sendiri pulak.”

“Tapi Tok Bilal, Nabi ada puji diri baginda sendiri. Perkara ni ada disebut dalam hadith-hadith sahih yang banyak, seperti aku sayyid bani Adam, aku sebaik-baik manusia…

“Ahh, saya tak peduli. Siapa yang tak sebut sayyidina dalam tahiyyat, dia kurang ajar! Lagipun, tambah sayyidina tu benda baik.”

“Tok Bilal, jika begitu Tok Bilal juga seorang yang kurang ajar!”

“Aik, how come saya kurang ajar pulak??”

“Ye lah, bukankah setiap kali Tok Bilal azan kat masjid negeri kita ni, time syahadah Asyhadu anna Muhammad Rasulullah Tok Bilal tak sebut pun Asyhadu anna Sayyidana Muhammad Rasulullah?!”

“Ish, tak pernah orang buat benda tu…”

“Takpe la Tok Bilal, bila Tok Bilal buat, pada masa akan datang nanti lama-lama orang akan kata la oh dulu dah biasa ada orang buat.”

“Ish, tak mahu la saya. Azan ni Nabi dah ajar macam tu, takkan la kita nak ubah.”

“Tok Bilal, tambah sayyidina tu kan benda baik, kan elok tambah tang azan tu sekali?”

“Tok Mufti, saya tak mahu la buat macam tu.”

“Aik, tang azan tak boleh, tapi tang tahiyyat boleh pulak. Camana ni Tok Bilal?”

“Entahlah Tok Mufti, saya pun tak tahu dah nak jawab macam mana…”

4 comments:

Taufik said...

Ni gambak pokok mcm dari negara west je. Rindu canada ka?

ana said...

hehe, baru je dengar mufti perlis cerita mcm tu dlm kuliyah maghrib dia..

Anonymous said...

sila layari

www.abu-syafiq.blogspot.com

untuk artikel menarik

Identiti Diri Ini said...

Ini kisah benar ni..huhu

eh..promoter abu syafiq sampai ke sini mengiklankan blog mereka.mungkin blog dia tak ramai orang pergi baca artikel artikel menarik dia kot sampai kene iklankan merata-rata..=o?