Thursday, September 13, 2007

Kisah Lebah dan Lalat di Masjid Ottawa

Alhamdulillah, Ramadhan kali ini tidak seperti tahun lepas. Dengan kenderaan anugerah Allah akhirnya dapatlah solat terawih ditunaikan bersama-sama saudara Muslim yang lain di bumi Ottawa. Bersama-sama Mishal dan Koen, kami menjelajah ke masjid-masjid di Ottawa. Koen walaupun tidak solat bersama tetap menunjukkan minat untuk mengikut kami ke masjid-masjid. Kami solat di hadapan, dia duduk mengulangkaji di belakang.

Setelah semalam solat terawih di rumah, malam ini kami ke Masjid Ottawa di Northwestern Avenue. Tahun lepas pada minggu pertama Ramadhan aku sempat berterawih di masjid ini bersama-sama dengan Cikgu Tarmizi, Atase Pendidikan Malaysia yang memperkenalkan masjid ini kepadaku. Bezanya, imam kali ini ialah Abdul Rahman Hejazi yang merupakan pelajar PhD di Carleton University. Lapan rakaat, diselitkan dengan tazkirah pendek antara empat rakaat pertama dan empat rakaat akhir. Jika tahun lepas imam dahulu membaca kurang dari satu muka surat untuk satu rakaat, imam baru ini boleh mencapai lebih dua muka surat untuk satu rakaat. Doa qunut witirnya pula panjangnya tidak terkira, sampai lenguh dibuatnya.

Malam ini beliau mengisahkan perihal lebah dan lalat, dua makhluk ciptaan Allah yang istimewa. Lalat, binatang yang kotor, tidak boleh hidup di persekitaran yang indah. Ia hanya mampu hidup di persekitaran yang kotor. Tidak seperti lebah yang hidup di persekitaran indah, memilih bunga-bunga yang baik dan kemudian mengeluarkan madu buat manfaat manusia. Manusia sepatutnya mengambil pengajaran dari kisah lalat dan lebah. Andai mereka hidup seperti lalat yang kotor, maka sudah tentu mereka tidak akan selesa bergaul dengan orang yang bersih dan baik, sebaliknya mereka hanya boleh meneruskan hidup mereka dengan bergelumang bersama-sama manusia yang kotor dan jahat. Manusia yang baik pula sudah tentu akan mencari kawan yang baik dan persekitaran hidup yang sihat, dan kemudian mereka berusaha memberi manfaat kepada manusia lain.

Selesai solat, kami menghantar Mishal pulang ke rumah sebelum melabuhkan tirai malam. Esok mungkin kami akan ke sini lagi.

No comments: