Wednesday, September 19, 2007

Ottawa Islamic School: 1 Juzuk dalam 8 rakaat


View Larger Map
Malam ini kami ke Ottawa Islamic School untuk solat terawih. Muhammad Alshareef, pengasas Almaghrib Institute menjadi imam. Bilik permainan sekolah dijadikan tempat solat. Tepat jam 9:00 malam, Solat Isyak didirikan. Di sini mereka menunaikan solat terawih sebanyak lapan rakaat dan menghabiskan satu juzuk. Setiap dua rakaat imam menghabiskan setengah hizb, jadi lapan rakaat cukup satu juzuk. Sungguhpun meletihkan, namun bacaan imam yang baik mampu menjadi penambah tenaga untuk berdiri lebih lama. Selesai solat witir, barulah imam menyampaikan tazkirah pendek.

Bermula dengan mengingatkan para jemaah agar menghindari bahaya penenung nasib (fortune-teller) pada zaman kini yang tidak hanya wujud di tepi-tepi jalan membaca tapak tangan manusia, bahkan terpampang di majalah-majalah dan akhbar-akhbar yang membincangkan nasib yang akan menimpa manusia kelak. Jika benar mereka ini tahu apa yang akan berlaku, sepatutnya mereka sudah menjadi kaya-raya dan berkuasa. Namun realitinya mereka sendiri rata-rata papa kedana. Bagaimana mereka boleh tahu nasib kita sedangkan nasib mereka sendiri terumbang-ambing.

Seterusnya beliau mengingatkan para jemaah agar sentiasa mengharapkan syurga Allah dan melakukan perbuatan yang boleh membawa kepada syurga. Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam dan para anbiya' terdahulu mesti kita jadikan panduan hidup. Bahkan Rasulullah sendiri banyak mengikut kelakuan anbiya' terdahulu, contohnya Nabi Yusuf 'alayhissalam. Setelah Yusuf kembali bertemu dengan saudara-saudaranya yang pernah menzaliminya, dia memaafkan segala kesalahan mereka terdahulu. Begitu juga Rasulullah yang memaafkan Quraisy Makkah yang pernah menzalimi baginda setelah Pembukaan Makkah.

Related links:
1. Ottawa Islamic School
2. Almaghrib Institute
3. Muhammad Alshareef

No comments: