Wednesday, April 23, 2008

Sahabat dari Korea Selatan

Sudah lama Won-Il menjemput aku makan malam bersama dengannya. Won-Il adalah rakan sekelas yang berasal dari Korea Selatan. Seorang pelajar bijak, dalam masa yang sama sangat kuat berpegang dengan ajaran Kristian. Memandangkan aku akan pulang setelah selesai pengajianku pada semester ini dan belum pasti sama ada akan kembali atau tidak, Won-Il sekali lagi bersungguh-sungguh mengajak aku makan malam. Setelah berbincang mengenai jadual peperiksaan masing-masing, kami setuju untuk makan bersama pada hari Rabu, 23 April. Mishal akan turut hadir sama, dan atas permintaan Mishal, kami bergerak menuju ke Nando's.

Won-Il suka bercerita mengenai ajaran Kristian yang dianutinya, dan aku suka mendiamkan diri mendengar dan hanya sekali-sekala bertanya. Jika Mishal hadir bersama, pastinya sesi ceramah sebelah pihak itu akan bertukar menjadi sesi debat. Biasalah, orang Melayu kan suka diam dan mendengar, bangsa-bangsa lain di dunia pula apabila ada sesuatu yang mereka tidak puas hati akan terus diasak dengan pertanyaan dan hujjah. Bukan apa, aku lebih suka mendengar cerita sampai habis dahulu sebelum bertanya apa-apa.

Malam itu, Won-Il menceritakan pengalaman dan nikmat dirinya didampingi Holy Ghost. Pada pandangannya, Holy Ghost ibarat satu spirit baik yang akan mendampingi mereka yang dipilih Tuhan. Tidak semestinya orang baik saja yang dapat, sesiapa saja yang dipilih Tuhan akan dapat nikmat tersebut. Hidup akan menjadi lebih tenang dan bersemangat. Syaratnya cuma satu, beriman kepada Jesus.

Pasti Mishal tidak berdiam diri. Pelbagai soalan ditanya. Malam ini perbincangan didasarkan kepada asas kepercayaan Kristian, three-in-one. Nampaknya Won-Il mampu juga menjawab beberapa persoalan yang ditimbulkan Mishal walaupun tidak kesemuanya, seperti keaslian Kitab Bible.

Aku pula sekadar tidak bersetuju apabila Won-Il menyatakan Islam dan Kristian sama sahaja. Tidak lama dahulu aku ada memberi satu naskhah terjemah al-Quran berbahasa Inggeris kepadanya, dan dia sedang membaca beberapa mukasurat awal Surah al-Baqarah. Dalam tauhid, kunyatakan tauhid Yahudi lebih hampir dengan Islam berbanding Kristian kerana Kristian percayakan konsep trinity. Tanya mana-mana Yahudi, pasti mereka menolak konsep ini. Sama juga dengan konsep patung dan lukisan. Kemudian kunyatakan pula petikan ayat-ayat terakhir Surah al-Nisaa' di mana di Akhirat kelak Jesus sendiri akan menafikan dirinya Tuhan dan dia sendiri tidak pernah menyeru sesiapa menyembahnya sebaliknya sekadar berdakwah kepada Tuhan yang satu. Won-Il agak terkejut apabila kunyatakan ini, kerana selama ini disangkanya al-Quran tidak pernah menuduh agama Kristian sudah diselewengkan. Kunyatakan kepadanya, memang al-Quran menganjurkan berbuat baik sesama manusia, dan disebut pula bahawa penganut Kristian lembut hatinya dan berkawan baik pula dengan kaum Muslimin, namun dalam masa yang sama al-Quran bertegas mengenai konsep kepercayaan. Berbeza kepercayaan tidak semestinya terus membawa kepada permusuhan, namun perbezaan tersebut tetap perlu dinyatakan dan dibetulkan jika ada silapnya.

Mishal lebih fokus kepada keaslian Kitab Bible, lantas dibawa pula perbincangan mengenai Council of Nicaea. Tidak seperti umat Islam yang memiliki al-Quran dalam versi asal Bahasa Arab, Won-Il sendiri tidak pasti wujudkah Bible dalam bahasa asalnya. Mishal nyatakan, terjemahan Bible dalam bahasa lain termasuk Bahasa Inggeris tidak boleh dianggap sebagai Bible yang asal kerana perkataan-perkataan antara bahasa sudah pasti tidak membawa maksud yang sama 100%. Seperti juga al-Quran, terjemahan al-Quran dalam bahasa lain bukan al-Quran sebenar dan tidak boleh dijadikan hujjah. Sudah panjang, restoran pula sudah hampir ditutup. Kami pulang sahaja, sambil Mishal tidak henti-henti terus berhujjah mengenai penyelewengan yang telah berlaku terhadap Kitab Bible.

No comments: