Sunday, April 27, 2008

Hari-hari Terakhir di Ottawa

Jumaat, 25 April. Solat Jumaat di kampus. Peperiksaan terakhir aku ialah Applied Time Series Analysis hari ini selama 2 jam dari 7.00 malam dan tamat pada jam 9.00 malam. Hanya dua pelajar sahaja yang mengambil kertas ini. Rakan sekelasku meninggalkan bilik peperiksaan selepas 1 jam berlalu. Tidak mungkin dia berjaya menjawab semua soalan sepantas itu kerana soalan yang diberi oleh pensyarah banyak. Aku tidak pasti sama ada aku patut gembira atau tidak, ini disebabkan rakan sekelasku tidak menjawab peperiksaan dengan baik, maka sudah pastinya aku akan mendapat markah yang lebih baik. Yang aku pasti, strategi aku mengena. Aku benar-benar menumpukan fokus kepada latihan-latihan yang diberikan dalam kelas sebelum ini. Ada lebih kurang dua sub-soalan yang aku tidak sempat jawab, yang lain aku yakin aku telah jawab dengan tepat. Dengan hati gembira aku meninggalkan kampus malam itu menuju ke rumah. Makan malam aku hanya memesan shawarma chicken plate dari Restoran Shawarma's King.

Sabtu, 26 April. Pagi aku terus mengemas rumah. Katil lama ku buang, manakala makanan yang ada kuagihkan kepada Mishal dan Kak Azidah. 10 pagi aku keluar memulangkan set televisyen, telefon dan internet Rogers. Makan malam pula di Pho Bo Ga Truc di downtown.

Ahad, 27 April. Hari yang ditunggu-tunggu. Seawal pagi aku menghantar barang-barng rumah termasuk peti televisyen ke rumah Mishal. Kemudian final shopping mencari baju anak-anak untuk dibawa pulang. Siap-siap kemas barang. Mishal dan Koen menghantar aku ke lapangan terbang lebih kurang pukul 3 petang. Di sana terjumpa pula sebahagian diplomat Malaysia yang kebetulan berada di sana untuk menghantar seorang diplomat Brunei ke Vancouver. Seperti biasa, stroller baby perlu dimasukkan melalui kaunter bagasi lebih saiz. Aku terpaksa memindahkan sebahagian kandungan bagasi kerana terlebih berat. Berat maksimum untuk satu bagasi ialah 23 kg, manakala bagasi milikku terlebih 1 kg. Tepat 5.50 petang, pesawat terbang meninggalkan bumi Ottawa menuju destinasi pertamaku, Vancouver. Wajah keluarga terbayang di mata.

No comments: