Wednesday, May 27, 2009

Takaful Ikhlas

Tadi adalah perjumpaan kali kedua bersama Afyan, sahabat sewaktu masih sama-sama menuntut di UIAM. Afyan kini menjadi agen Takaful Ikhlas. Dua minggu lepas adalah perjumpaan pertama kami di mana Afyan telah menerangkan dua produk Takaful Ikhlas, iaitu Medical Card dan Takaful Savings. Untuk Medical Card, penulis telah mengambil polisi dengan Lonpac Insurance sejak Oktober tahun lepas. Setelah Afyan sendiri melihat jadual manfaat Lonpac, katanya jadual manfaat Lonpac lebih menarik dan murah berbanding Takaful Ikhlas. Cuma beza ketara ialah dengan Lonpac, sekiranya pelan kesihatan menyatakan had bilik hospital RM 220 semalam untuk twin-sharing, kalau nak tukar kepada bilik single yang berharga RM 450 maka pesakit perlu bayar 20% daripada jumlah keseluruhan bil. Walhal dengan Takaful, pesakit hanya perlu top-up bilik dengan duit sendiri.

Walau bagaimanapun, selepas mendengar penerangan Afyan dan membaca di internet, baru benar-benar sedar akan kepentingan untuk melanggan perlindungan takaful. Ini disebabkan penulis seorang sahaja bekerja dan perlu menanggung keluarga. Sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini kepada penulis, maka kemungkinan keluarga akan menanggung beban kerana hilang sumber kewangan. Oleh itu, penting bagi mereka yang memiliki banyak tanggungan yang tiada sumber pendapatan untuk mendapatkan perlindungan takaful. Bagi yang ditanggung tidaklah penting sangat untuk mendapatkan skim perlindungan takaful.

Penerangan mengenai skim-skim takaful pastinya telah banyak ada di internet. Posting ini sekadar satu seruan untuk menggalakkan semua pembaca yang memiliki tanggungan tanpa punca pendapatan untuk mendapatkan perlindungan takaful. Seperti yang Afyan terangkan, tujuan utama takaful bukanlah untuk pelaburan, tetapi yang lebih mustahak ialah perlindungan.

Boleh ziarah Afyan di laman web beliau: www.afyan.com dan laman web Takaful Ikhlas di: http://www.takaful-ikhlas.com.my/

1 comment:

Unknown said...

Terharunya :)

www.afyan.com