Monday, June 08, 2009

Isu Selawat

Mungkin ada yang kehairanan apabila banyak di antara lagu-lagu selawat yang ada di pasaran saya kurang menggemarinya. Bukan apa, dah nasyid selawat - apa salahnya, kan? Bukannya lagu tak senonoh. Ada bermacam selawat di pasaran sekarang, selawat tafrijiyah, selawat syifa', selawat badariyah, macam-macam lagilah.

Begini. Tatkala Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam hidup, baginda ada mengajarkan para Sahabah bagaimana untuk berselawat kepada baginda. Biasalah, jika berasal dari Rasulullah maka perkara tersebut adalah ringkas dan mudah, agar mudah pula umatnya berselawat.

Selawat-selawat lain ini datang selepas baginda. Banyak di antaranya yang tidak diajar oleh baginda, tetapi dikarang oleh pakar-pakar bahasa sebagai tanda hormat dan sayang kepada baginda. Jadi gaya bahasanya lebih puitis sehingga banyak yang digubah menjadi nasyid.

Jadi, sekarang kita ada dua pilihan. Ada selawat yang Rasulullah ajar, ada pula selawat yang digubah oleh pakar-pakar terkemudian. Mana satu yang anda nak pilih?

Terpulanglah kepada anda. Saya? Sudah tentu saya lagi suka selawat yang Rasulullah sendiri ajar. Biarpun ringkas dan mudah, tapi saya yakin ganjaran pahalanya berlipat kali ganda sebab selawat tu Rasulullah sendiri yang ajarkan.

Jadi, kenapa bila duit kita suka nak pilih yang banyak - tetapi pahala selawat kita pergi pilih selawat yang kurang utama pula? Saya pasti selawat yang diajar Rasulullah itu lebih utama dari pelbagai selawat yang ada di pasaran sekarang...

No comments: