Monday, March 10, 2008

Zaman ini pastinya sukar mencari pemimpin sepertimu


Menyaksikan video di atas selama lebih kurang 45 minit benar-benar meninggalkan kesan di hatiku. Kusedar, betapa angkuh dan sombongnya diriku terhadap Tuhanku. Kehidupan sebagai seorang pelajar memang sibuk. Masa dihabiskan untuk keperluan akal: belajar, siapkan tugasan, ulangkaji untuk peperiksaan. Kemudian masa untuk keperluan jasmani: makan, tidur. Ada pula masa yang dihabiskan di hadapan laptop membaca berita, membuang masa bersembang di forum-forum maya, mencari hiburan. Di mana masa untuk mengulangkaji al-Quran?

Seorang manusia yang diamanahkan Allah memimpin sebuah kerajaan, nyata kehidupannya dikerah untuk kebahagiaan di Akhirat. Kesenangan dan kemewahan yang pasti mudah diperolehinya selaku ketua kerajaan nyata tidak diendahkannya. Aduhai, mengapa diriku sendiri masih berlaku angkuh dan sombong dengan Tuhanku? Bukankah Akhirat itu lebih baik dari Dunia?

Engkaulah anugerah Allah buat rakyat Malaysia yang bertuah. Semoga Allah terus memberi petunjuk dan kekuatan kepada engkau untuk memimpin rakyat mencari keredhaan Allah. Semoga Allah memberkati negeri yang penduduknya memilih agama mengatasi kesenangan duniawi. Zaman ini pastinya sukar mencari pemimpin sepertimu.

No comments: