Friday, March 21, 2008

Resepi untuk Kejayaan

Sesungguhnya berjayalah bagi mereka yang mensucikan diri mereka. Suci yang bagaimana? Diri mereka suci dengan mengikut segala ajaran Islam dan suci dari sifat-sifat tercela. Ada juga tokoh-tokoh tafsir yang mengatakan suci ini termasuk perbuatan mensucikan harta dengan mengeluarkan zakat dan sadaqah. Ini kerana pada ayat berikut terdapat pula perintah mendirikan solat. Maka untuk berjaya, seseorang itu mesti suci, mengingati nama Tuhannya dan mendirikan solat. Mendirikan solat bukan sekadar solat, tetapi mendirikan solat penuh dengan syarat-syaratnya.

Malang sekali, manusia lebih suka kepada kesenangan dunia. Lantas tidak diendahkan perintah-perintah untuknya mencapai kejayaan. Sedangkan Akhirat itu lebih baik dari dunia, dan Akhirat itu pula kekal selama-lamanya. Fikirkan, hanya orang yang bijak boleh berjaya. Ini kerana hanya orang bijak akan memilih Akhirat yang lebih baik dan kekal berbanding dunia yang hina dan sementara... Sebelum berbuat sesuatu dalam kehidupan seharian, pertimbangkan kesannya terhadap balasan kita di Akhirat kelak, usah diendahkan sangat dunia. Inilah resepi untuk berjaya.

Resepi untuk berjaya ini telah pun tercatat di dalam kitab-kitab terdahulu, iaitu Kitab Ibrahim dan Kitab Musa. Ini menjadi bukti bahawa ajaran Islam sebenarnya sama dengan mesej dakwah yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu.

*Kupasan Kuliah Tafsir Surah al-A'la oleh Syeikh Abdurrahman al-Hijazi, imam Masjid Ottawa.

No comments: