Saturday, April 21, 2007

Penyakit Hati II

Segala penyakit hati berasal dari sumber yang satu, iaitu diri kita sendiri yang dikuasai nafsu. Segala kerosakan berpunca dari nafsu, dari nafsu terbitnya penyakit yang melanda hati dan kemudian anggota-anggota badan yang lain. Maka manusia secara umumnya terbahagi kepada dua kategori. Pertama, manusia yang menyerahkan diri mereka kepada nafsu mereka. Nafsu mereka menguasai kehidupan mereka. Mereka taat dan patuh kepada segala kemahuan nafsu. Akhirnya nafsu yang menguasai mereka akan membinasakan mereka. Kedua, manusia yang enggan tunduk kepada nafsu mereka. Mereka berjaya menguasai nafsu mereka dan menjadikan nafsu taat dan patuh kepada segala kemahuan mereka dan melaksanakan segala perintah mereka.
Maka (dapatlah masing-masing mengetahui kesudahannya); adapun orang yang melampau (perbuatan derhakanya); Serta dia mengutamakan kehidupan dunia semata-mata; Maka sesungguhnya Neraka Jahanamlah tempat kediamannya. Adapun orang yang takutkan keadaan semasa dia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta dia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu; Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya.
[al-Naazi’aat, 79: 37-41]

Maka nafsu menyeru kepada penderhakaan kepada Allah dan menjadikan manusia terkesan dengan duniawi, sedangkan Allah menyeru hamba-Nya kepada perasaan takut dan gerun kepada-Nya dan menghalang diri dari terpengaruh dengan hawa nafsu. Maka hati berada di antara kedua-dua penyeru ini, kadangkala ia condong ke satu pihak dan kadangkala ia condong ke pihak yang satu lagi, dan inilah ujian dan bala buat manusia.

Kita yang perlu membuat keputusan, golongan mana yang kita ingin sertai, yang dikuasai nafsu atau yang menguasai nafsu. Kita juga yang perlu memilih untuk mencondongkan hati kita ke arah mana, seruan nafsu atau seruan Allah. Bukankah kita sendiri yang membuat keputusan ini saban waktu dalam setiap pekerjaan seharian kita? Andai kita berjaya, bersyukurlah kepada Allah. Andai kita binasa, maka jangan disalahkan yang lain kerana kita sendiri yang mengambil keputusan ini.

*Petikan Kuliah Syeikh Abu 'Abdurrahman Muhammad 'Ali 'Ajaal,
Masjid Besar Ottawa

No comments: