Friday, February 15, 2008

Al-Dajaj Al-Meshawi di Les Grillades

Petang. Selesai Solat Asar; Mishal, Taposh, Koen dan aku bergerak ke Masjid Ottawa. Malam ini aa Kuliah Tafsir Syeikh Abdurrahman al-Hijazi. Dalam e-mail yang dihantar, beliau menyatakan malam ini kami akan belajar tafsir mengenai "the greatest verse in al-Quran." Sudah pasti Ayat al-Kursi. Ketika kami melalui Holland Avenue, ternampak "Les Grillades" kini kembali beroperasi setelah sekian lama tutup disebabkan kebakaran Jun lalu. Koen lantas mencadangkan agar kami makan malam di situ.

Selepas Solat Maghrib, kami terus ke restoran. Wajah baru. Dulu apabila melangkah masuk sahaja ke ruang makan terasa seolah-olah berada di negara Arab. Sayang kini dirubah kepada suasana restoran Barat. Menurut seorang senior di Ottawa yang rajin makan-makan, tuan punya Les Grillades ini berfahaman Syi'ah. Teringat lagi kali pertama apabila kami dan rakan-rakan senegara ke sini, dia mengingatkan aku bahawa restoran ini orang Syi'ah yang punya. Kalau tak selesa makan makanan Syi'ah, maka boleh saja ke tempat lain.

Pernah kuajukan pertanyaan ini kepada salah seorang imam di tempatku. Jawapannya agak menarik. Menurutnya, tidak banyak beza antara orang awam Sunni dan orang awam Syi'ah. Ramai mereka sekadar mengikut fahaman orang tua mereka. Sepertimana ramai orang awam Sunni yang sekadar mengikut telunjuk 'ulama Sunni, begitu juga dengan orang awam Syi'ah yang sekadar mengikut telunjuk 'ulama mereka. Lainlah jika restoran tersebut dimiliki "ilmuwan Syi'ah", maka perlu berwaspada. Kenapa pula begini? Kerana para 'ulama mereka yang sesat dan menyesatkan. Mereka yang terkehadapan mengkafirkan para Sahabah serta menghina Ummul Mukminin 'A'isyah radiyallahu 'anhum ajma'in. Kebanyakan pengusaha restoran Sunni atau Syi'ah mempunyai matlamat yang sama seperti pengusaha restoran lain, iaitu mencari nafkah dan mengaut keuntungan melalui perniagaan makanan.

"Restoran orang Sunni kan ada..."

Benar atau tidak, terpulang kepada masing-masing untuk membuat penilaian. Di Ottawa kebanyakan restoran Arab diusahakan oleh masyarakat Syi'ah. Aku sentiasa berusaha untuk meminimumkan tahap menaja restoran-restoran ini.

Hajat Koen untuk makan kambing tidak kesampaian kerana stok kambing bakar telah habis.Tidak dapat dinafikan kambing bakar mereka adalah antara yang terbaik di Ottawa. Kami hanya memesan ayam bakar dan kafta. Sedap, cuma servis terlalu lembab. Hampir sejam menunggu baru siap. Mungkin tidak akan datang ke sini lagi, melainkan jika ada kawan-kawan yang berhajat.

Alhamdulillah, selesai makan kami sempat Solat Isyak di masjid. Selesai solat, masing-masing terpaksa berjuang bersungguh-sungguh untuk mencelikkan mata ketika mendengar kuliah.

1. Les Grillades di zabihah.com
2. Les Grillades di restaurantica.com

No comments: