Friday, February 15, 2008

Tafsir Ayat al-Kursi

Ayat 255 Surah al-Baqarah - dikenali sebagai Ayat al-Kursi. Ayat terhebat dalam al-Quran. Mengandungi prinsip-prinsip utama Tauhid selain pelbagai khasiat dan faedah seperti yang termaktub dalam hadith-hadith sahih.

Dimulakan dengan menyatakan kalimah Tauhid - tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah. Diikuti pula dengan dua nama daripada nama-nama-Nya yang mulia: al-Hayy dan al-Qayyum. Ada sebahagian 'ulama berpendapat bahawa kedua-dua nama ini adalah nama Allah yang teragung, sementara yang lain berpendapat nama Allah yang teragung ialah al-Rahman, al-Rahim dan Allah. Wallahu a'lam, menurut Syeikh Abdurrahman al-Hijazi, di dalam satu hadith, diriwayatkan bahawa ada seorang Sahabah yang berdoa kepada Allah dengan menyebut beberapa nama Allah, kemudian Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam memberitahu bahawa Sahabat tadi telah menyebut nama Allah yang teragung, sekiranya sesiapa sahaja yang berdoa dengan nama itu nescaya doanya diterima Allah.

Al-Hayy dan al-Qayyum sangat istimewa. Al-Hayy - Allah itu Maha Hidup, azali dan abadi. Dia Yang Awal, tiada sebelumnya sesuatu dan Dia Yang Akhir, tiada selepasnya sesuatu. Al-Qayyum - Dia bukan sekadar hidup bahkan Maha Mentadbir seluruh yang wujud. Syeikh menyamakan maksud al-Qayyum dengan al-Samad di dalam Surah al-Ihklas. Dia menajdi tempat kesemua makhluk bergantung harap meminta pertolongan. Ini sama sekali menafikan pandangan sebahagian agama yang menganggap tuhan mendiamkan diri selepas mencipta alam ini. Lihat perumpamaan politik dunia, ada raja-raja yang sekadar bertakhta tetapi tidak berkuasa (reigning but not ruling).

Kemudian dinyatakan pula bahawa Allah itu tidak tidur dan tidak mengantuk. Penjelasan mendalam agar manusia tidak sesat dalam mengenali pencipta mereka. Ada manusia yang tidak tidur tetapi mereka tidak lepas dari mengantuk. Maha Suci Allah dari semua sifat kelemahan ini.

Kemudian dinyatakan pula Allah itu pemilik segala yang ada di langit dan segala yang ada di bumi.

Kemudian dinyatakan pula Allah itu pemilik tunggal hak memberi syafaat. Diberi syafaat kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, termasuk kepada Rasulullah sebagai pemberi syafaat di Akhirat kelak. Tidak ada sesiapa yang boleh memberi syafaat pertolongan melainkan setelah mendapat izin dari-Nya.

Kemudian dinyatakan pula kesempurnaan ilmu Allah itu, dari apa yang berlaku dalam kehidupan manusia di bumi sehinggalah kepada apa yang akan berlaku kepada mereka di Akhirat kelak. Manusia itu pula sekadar mendapat ilmu yang diizinkan Allah jua.

Kemudian disebut pula mengenai al-Kursi yang luasnya meliputi langit dan bumi. Menurut syeikh, disebut di dalam hadith bahawa al-Kursi ialah tempat dua tapak kaki. Sepertimana Rasulullah sebut tempat dua tapak kaki begitu jugalah kita sebut. Bagaimana rupanya kita tidak tahu kerana tidak diberitahu, yang kita pasti ia tidak sama dengan kaki manusia mahupun kaki mana-mana makhluk kerana Allah itu suci dari menyamai makhluk. Yang kita tahu, al-Kursi sangatlah besar kerana alam semesta ini yang sekadar berada di bawah naungan langit pertama sahaja belum habis kita terokai. Di dalam satu hadith disebut pula bahawa perbandingan antara al-Kursi dan al-Arsy seperti sebentuk cincin yang dilempar ke tengah padang pasir yang luas. Maka al-Arsy lebih hebat dan besar. Lebih dari itu tidaklah kita tahu.

Kemudian dinyatakan pula bahawa Allah itu tidak pernah berasa letih untuk menjaga dan mentadbir langit dan bumi. Ini sekali lagi menyanggah tanggapan sebahagian manusia yang menyamakan Allah dengan makhluk yang dilanda letih setelah bekerja keras menjaga dan mentadbir kawasan yang luas. Ini termasuklah Koen yang kadang kala berasa kasihan kepada Allah kerana menurutnya pasti Allah letih kerana sudahlah mentadbir alam, kena pula memperkenan pelbagai permintaan seluruh manusia.

Akhir sekali disebut pula dua nama Allah yang mulia, al-Aliy dan al-Azim; Yang Maha Tinggi dan Yang Maha Agung.

Kuliah tamat tepat jam 9 malam. Kami perlu cepat kerana hendak ke Food Basics. Sewaktu di pintu keluar masjid, seorang budak lelaki bertanya kepada Mishal mengenai Koen, "Is he new?" Dia bertanya adakah Koen baru masuk Islam. Mishal pun memberitahu belum lagi. Tiba-tiba sahaja budak itu dengan nada kurang senang berkata, "Then why is he here?" Hampir saja Mishal naik angin. Orang lagi nak dakwah ajak datang masjid supaya mereka mengenal Islam dan lunak hati dengan Islam, masih ada pemikiran lapuk ditanam dalam akal generasi muda bahawa masjid adalah tempat khusus bagi orang Islam sahaja. Sabar Mishal, budak tu kecil lagi. Betul juga kata Mishal. Kuliah kat masjid pun berapa ramai sangat orang Islam yang datang, kira bagus jugalah Koen yang bukan Islam sanggup datang luangkan masa dengar.

Kami terus ke Food Basics di Merivale Road dan membeli barang-barang dapur untuk rumah masing-masing.

No comments: