Friday, February 15, 2008

Alkisah seorang ayah yang cintakan keluarganya

Malam itu, Syeikh Abdurrahman al-Hijazi memulakan kuliah dengan menceritakan suatu kisah kepada kami. Katanya, kisah ini mungkin sebahagian dari kita pernah mendengar atau membaca, tetapi sangat baik untuk dibuat analogi agar kita kembali beramal dengan al-Quran. Begini ringkasannya...

Pada suatu masa dahulu, ada sebuah keluarga yang terdiri dari ayah, ibu dan anak-anak yang ramai. Kehidupan mereka sangatlah bahagia. Pada suatu ketika, tibalah masa buat si ayah pergi bermusafir jauh untuk suatu tempoh yang sangat lama, lebih 10 tahun.

Sepanjang tempoh beliau bermusafir, si ayah sentiasa mengutus surat kepada keluarga yang ditinggalkan. Oleh kerana ahli-ahli keluarga sangat-sangatlah menyayangi dan mengasihi beliau, mereka menjaga surat-surat kiriman beliau dengan baik. Surat-surat itu diletakkan di kotak-kotak mahal dan sangat dihargai sehinggakan mereka langsung tidak mahu membukanya. Setiap hari mereka sekadar membelek dan merenung surat-surat tersebut.

Akhirnya selesailah urusan si ayah lalu pulanglah beliau menemui keluarganya. Alangkah terkejut setelah beliau tiba di rumah, yang tinggal hanyalah anak kecilnya. Isterinya yang tersayang telah menemui ajal kerana sakit teruk, manakala anak-anaknya kesemuanya telah rosak, ada yang melakukan jenayah, ada yang melakukan aktiviti tidak bermoral dan pelbagai lagi.

Si ayah tambah terkejut dibawa anak kecilnya melihat surat-surat kirimannya yang bertimbun - langsung tidak diusik sedikit pun bahkan dihias cantik di satu sudut rumahnya. Aduhai, kata si ayah. Bukankah dalam surat-surat ini senantiasa ku kirimkan nasihat-nasihat dan wang belanja untuk keselamatan dan kebahagiaan kamu semua. Kenapa kamu tidak mahu membuka dan membacanya? Andai kamu membuka dan membaca surat-suratku, nescaya kamu tidak akan sampai begini jadinya...

Kata Syeikh, Allah sangat-sangat menyayangi hamba-hamba-Nya. Dia tahu hamba-hambanya hidup dalam keadaan susah payah di dunia, maka diutus al-Quran buat pedoman agar hamba-hambanya tidak binasa.

Malang sungguh bila ada antara kita yang sangat memuliakan al-Quran - mengucup mushaf, membingkaikan ayat-ayat al-Quran dengan bingkai cantik lagi mahal dan digantung di rumah - tetapi langsung tidak pernah meluangkan masa memahami isi kandungan al-Quran dan beramal dengannya.

No comments: