Saturday, February 09, 2008

Kita mungkin berbeza, namun perlukah kita bersengketa?

Fitrah manusia untuk berbeza pendapat. Hatta di kalangan masyarakat yang memiliki agama yang sama, bahasa yang sama, adat resam yang sama, bahkan tinggal di kampung yang sama, tetpa berbeza pendapat. Dalam keluarga pun sudah pasti akan berlaku perbezaan pendapat antara suami isteri, orang tua dan anak muda.

Skop perbezaan merangkumi segenap aspek kehidupan, dari aspek yang tersangat penting seperti pegangan hidup, penggubalan perlembagaan negara dan perancangan ekonomi negara; sehinggalah kepada aspek kecil seperti corak pinggan mangkuk untuk kegunaan rumah dan lain-lain.

Sememangnya ada di antara perbezaan-perbezaan tersebut yang membawa kepada perbalahan besar dan pertelingkahan yang mengakibatkan pertumpahan darah sesama manusia. Ini tidak dapat dinafikan kerana adakalanya kebenaran memerlukan pengorbanan yang besar dan menuntut kepada perjuangan harta dan nyawa.

Namun, ada juga perbezaan yang biasa sahaja berlaku dan dapat diselesaikan secara aman. Terutama perbezaan yang wujud disebabkan salah faham. Cuma apabila kurangnya ketajaman akal dan penguasaan hawa nafsu ke atas diri manusia, maka banyak perbezaan yang diakhiri dengan perkara yang tidak sepatutnya. Andai manusia menggunakan kebijaksanaan anugerah Allah, kemungkinan besar mereka akan dapat meminimakan kerugian yang ditanggung, bahkan mungkin perbezaan yang wujud langsung tidak memberi impak yang besar dalam kehidupan mereka.

Berikut adalah petikan artikel yang saya petik dari Al-Ahkam.net hasil karangan Saudara Khairol Amin. Semoga ia sedikit sebanyak dapat menambah kebijaksanaan kita tatkala berhadapan dengan mereka yang berbeza pendapat dengan kita.
Aqidah Assyaerah dikaitkan pengasasnya Abu Hasan Assya'ri, yang sebelum itu berpegang kepada aqidah Muktazilah, dan selepasnya mengikut fahaman Ahli Sunnah wa al-Jamaah pada peringkat akhir hidupnya, sebagaimana didapati dalam salah satu buku terakhirnya al-Ibanah. Ia diasaskan dengan kaedah beriman dengan Sifat Allah yang sesuai dengan dirinya, takwil maknanya, dan melarang sesuatu menyerupainya. Aqidah ini diterima ramai dikalangan orang Islam.

Perselisihan yang timbul adalah berkenaan dengan mengtakwil sifat-sifat Allah swt, Dikaitkan perselisihan diantara Aqidah Salaf dan Aqidah Khalaf. Apakah mereka ini sesat atau kafir? Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi mengatakan bahawa:

"Walaupun saya cenderung kepada pandangan salaf mengenai isu sifat, tetapi saya tidak mengkafir, menyesatkan dan menganggap kaum Khalaf sebagai berdosa kerana melakukan takwil. Sesungguhnya khilaf itu berpunca didalam isu bahasa arab dan memahami nas-nas Quran dan Sunnah.''
Teruskan membaca...

No comments: