Friday, February 01, 2008

Ribut Salji dan Solat Jamak di Masjid Ottawa

Selesai Solat Asar di Surau Carleton, aku bersiap untuk pulang ke rumah. Mishal pun ikut sama kerana katanya jika aku pulang bersendirian nescaya aku akan tidur dan mungkin terlewat untuk ke kuliah tafsir di masjid malam ini. Memandangkan ribut belum reda kami menaiki bas 117.

Selepas mandi dan bersiap, kami keluar. Sudah agak terlewat, 15 minit lagi Maghrib dan keadaan di luar pula ribut. Tidak mungkin kami sempat tiba untuk mendapatkan takbir pertama. Salji yang tebal menyebabkan aku terpaksa lebih berhati-hati dan memandu dengan perlahan.

"Hopefully there are wise people in the masjid that will delay the prayer and wait for others to come. In his kind of weather it is impossible for people to come before time," aku berkata kepada Mishal.

Tiba-tiba di bulatan trafik Prince of Wales Drive-Experimental Farm Scenic Driveway kereta kami terbabas disebabkan jalan licin dan melanggar pembahagi jalan. Alhamdulillah salji yang tebal menampan kereta dari melanggar tiang. Dan alhamdulillah, tiada kenderaan lain di situ. Dengan perlahan-lahan aku mengundurkan kereta sekuat mungkin, dan kemudian meneruskan perjalanan kami.

Jangkaanku tepat, adanya mereka yang bijaksana di masjid. Mereka masih menunggu jamaah untuk datang. Kemudian kami Solat Maghrib bersama. Selesai salam, muazzin terus bangun dan melaungkan iqamah. Nampak gaya si imam akan menunaikan Solat Isyak secara jamak disebabkan cuaca buruk. Mishal kebingungan sambil bertanyakanku, "What on earth are they praying?" Disebabkan imam telah mengangkat takbir, aku hanya sempat memberitahu kepadanya, "Just follow. They are praying 'Isyak and I'll explain it to you later."

Selesai salam, aku menerangkan kepada Mishal bahawa adalah sunnah bagi umat Islam untuk menjamakkan solat disebabkan cuaca buruk. Keadaan ribut salji yang melanda Ottawa pada hari itu adalah faktor yang tepat bagi membolehkan kami menjamakkan Solat Maghrib dan Solat Isyak. Ini juga adalah pengalaman pertama bagiku, kerana di Malaysia jarang berlaku cuaca buruk sehingga ke tahap ini.

Kami kemudian mengunjungi rumah Muhammad al-Indonesi dan sahabatnya dari Bangladesh. Mereka menyewa basement Maktabah al-Sahabah yang berdekatan dengan masjid. Nyata Muhammad memiliki koleksi buku-buku Syeikh al-Albaniy dalam bahasa Indonesia. Dia kini menuntut di Algonquin College. Banyak perkara yang kami sembangkan pada malam itu, dari kepentingan mempelajari Bahasa Arab, kelebihan menuntut ilmu di Arab Saudi dan Jordan, sistem pendidikan Malaysia sehinggalah isu-isu semasa seperti perpecahan masyarakat dan lain-lain. Kemudian sahabat Muhammad, Daniel datang sambil membawa Kitab Adab al-Mufrad karangan al-Imam al-Bukhariy. Dia meminjam buku Sahih dan Dha'if Adab al-Mufrad karangan Syeikh al-Albaniy yang dimiliki Muhammad dan menanda hadith-hadith yang dha'if dalam kitabnya berpandukan buku Syeikh al-Albaniy.

Memandangkan imam di masjid tadi menjamakkan Solat Maghrib dan Solat Isyak, kami menyangka kuliah tafsir malam itu dibatalkan. Rupa-rupanya sangkaan kami meleset, kuliah tetap berjalan seperti biasa cuma bilangan hadirin kurang. Tinggal lima minit sahaja lagi, maka kami mengambil keputusan untuk pulang sahaja, dan ribut masih mengganas.

No comments: