Sunday, June 01, 2008

Jiranku Indonesia I

Sepanjang berada di Jakarta dan Bandung, ada beberapa perkara yang sangat menarik perhatianku.

Pertama, kesusahan yang dihadapi rakyat Indonesia. Melarat. Rumah-rumah haram dibina di mana saja ruang yang ada, hatta di bawah jambatan sekalipun. Kanak-kanak mengemis di jalanan. Tambah pula harga minyak yang melambung menambahkan lagi kesulitan hidup. Selang tiga bangunan dari Hotel Ardellia adalah pusat pengedar gas Pertamina. Sejak pagi orang ramai beratur panjang sambil membawa tong gas dan menunggu giliran untuk mendapatkan bekalan gas memasak.

Kedua, ajaibnya kemiskinan yang menghimpit menjadikan rakyat Indonesia benar-benar bekerja kuat. Simpang-simpang trafik menjadi pasar bergerak. Air minuman, koran (surat khabar), majalah, permainan kanak-kanak, makanan ringan, penyanyi jalanan membawa gitar. Semuanya ada. Hatta di bandara (lapangan terbang) ramai yang menjual kartu telefon prabayar. Sepanjang jalan kelihatan berpuluh-puluh penjual bakso menolak kereta tolak. Tidak kurang pemungut barangan terbuang. Nyata mereka benar-benar bekerja kuat. Cuba kita fikir, dalam begitu susah payah mereka dihimpit belenggu kemiskinan, tidak pula mereka curi besi dan lain-lain yang menjadi kemudahan rakyat. Ada negara yang konon membangun lebih pesat dari Indonesia dan lebih kaya dari Indonesia, namun kejadian curi besi dah menjadi rutin harian pula. Sampai besi tiang kabel elektrik pun dicuri!

Ketiga, asal ada saja simpang, akan ada penjaga sukarela yang akan membantu melancarkan trafik. Sesibuk mana trafik sekalipun, di Indonesia tidak ada masalah untuk buat pusingan-U atau mencari parking. Begitu cara mereka berbakti. Ada yang baik hati akan memberi mereka wang, jika tidak diberi pun tidak mengapa.

Keempat, angkutan kota. Banyak sekali. Pengangkutan utama di Bandung. Van-van dijadikan kenderaan pengangkutan awam yang dikenali sebagai angkutan kota. Tampak sesuai sekali sebagai pengangkutan awam dalam kota-kota sederhana sibuk seperti Bandung. Kecil dan mudah berhenti. Luar kota baru naik bas besar.

No comments: