Sunday, June 01, 2008

Jiranku Indonesia II

Lagi perkara menarik dari Indonesia.

Kelima, cara memandu. Subhanallah, jika anda belajar ekonomi dan pernah mendengar istilah free market, maka jalan raya di Indonesia mencerminkan situasi free market. Semua bebas, hampir-hampir saja tiada peraturan. Melawan arus, potong ikut lorong kecemasan, buat lorong sendiri, boleh juga minta kepada polis trafik agar beri kebenaran untuk buat pusingan di tempat yang tidak dibenarkan. Semua ikut suka hati. Bahkan sewaktu buat pusingan-U, jika tidak lepas boleh reverse sesuka hati. Pejalan kaki juga begitu. Nak lintas jalan cara Malaysia, tunggu kenderaan tiada baru nak lintas adalah sesuatu yang agak mustahil di kota besar seperti Jakarta. Cara melintas, meluru saja sambil melambai-lambai tangan minta kenderaan berhenti. Ajaibnya, biar seteruk mana pemanduan di jalanan, mereka benar-benar bertolak ansur. Habis marah pun sekadar menekan hon. Tidak pula keluar caci-maki. Malaysia? Jangan main-main di jalanan, banyak gangster a.k.a. samseng pembuli jalanan. Silap haribulan nyawa melayang!

Keenam, setiap stesen minyak milik Pertamina meletakkan beberapa polisi yang mesti dipenuhi operator mereka, seperti memberi salam kepada pelanggan, mengembalikan wang secukupnya dan mengucapkan terima kasih setelah selesai. Sekiranya ada antara polisi ini yang tidak dilakukan oleh operator, pelanggan boleh lapor dan berhak mendapat satu liter minyak percuma. Malaysia? Itu semua kenangan lama, sekarang semua self-service.

Ketujuh, masjid yang begitu banyak. Hatta gedung-gedung perniagaan, shopping complex semua ada masjid sendiri. Senang. Bukan saja satu kemudahan setiap kali waktu solat, bahkan Solat Jumaat juga mudah. Bayangkan Pasar Baru di Bandung yang setinggi tujuh tingkat, ada masjid di puncaknya. Apabila tiba waktu Solat Jumaat, kesemua pengunjung dan pekerja solat di situ sahaja. Dari perspektif ekonomi, ini menjimatkan masa dan kos pengangkutan. Bayangkan kalau di Malaysia, contohnya di Zon Perindustrian Bebas Bayan Lepas di Pulau Pinang, ada beratus kilang, setiap kilang pula ribuan pekerja, setiap kali Jumaat perlu habiskan masa untuk mencari masjid. Kalau tak silap, Bangunan Dewan Bahasa dan Pustaka ada masjid di puncaknya. Mungkin sudah tiba masa bagi kerajaan memikirkan kaedah ini.

No comments: