Monday, June 09, 2008

Pusat asasi UIAM hilang hala tuju

Benarkah?

Dahulukala, sehabis SPM, memang UIAM menjadi pilihan kerana penat-lelah menekuni Bahasa Arab selama lima tahun sewaktu di sekolah menengah tidak sia-sia begitu sahaja. Empat daripada lima pilihan dalam borang permohonan diisi dengan nama UIAM. Ekonomi, Ilmu Wahyu, Sains Kemanusiaan dan Undang-undang. Pilihan terakhir ialah UM. Satu lagi, nama UIAM pada 1990-an begitu gah. Maklumlah presiden tika itu adalah Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan yang tersohor sebagai pemidato dan pejuang unggul. Ditambah pula dengan nama Islam.

Sememangnya zaman di Pusat Matrikulasi menyimpan banyak kenangan indah. Walaupun program matrikulasi UIAM dua tahun, alhamdulillah aku berjaya menamatkannya dalam tempoh setahun sahaja. Ketika diterima masuk, kampus matrikulasi telah berpindah ke bangunan Kolej Islam Malaya di Jalan Universiti, Petaling Jaya. Tambahan waktu itu negara masih dilanda krisis politik 1998, tahun aku menghadapi SPM.

Mengenai tulisan YANG SAYANGKAN CFSUIAM, sedikit sebanyak mungkin ada juga kebenarannya. Kini sudah hampir 10 tahun aku meninggalkan Pusat Matrikulasi, pasti banyak perkara yang telah berubah. Nama juga sudah diubah. Komen beliau mengenai ketiadaan kampus tetap benar kerana kampus yang ada sekarang di Petaling Jaya disewa. Terpulang kepada pentadbiran UIAM, tentu mereka lebih arif membuat perbandingan kos sewa yang dibayar saban tahun di lokasi strategik seperti Petaling Jaya dengan kos membina kampus baru.

Komen kedua mengenai kehilangan pensyarah yang berkaliber, ada juga kebenarannya. Aku sendiri hairan melihat ramai pensyarah-pensyarah yang berpindah keluar. Tambahan pula sekarang banyak universiti dan kolej baru yang sangat memerlukan tenaga akademik, apatah lagi pensyarah yang berkaliber.

Benar nasihat ramai pensyarah yang ku dengar sendiri, jika kekayaan yang dikejar maka jangan jadi pensyarah. Jarang ada pensyarah yang kaya-raya. Jika benar skim gaji staf akademik UIAM tidak menarik, maka pastinya ada sesuatu yang lain yang menyebabkan masih ada pensyarah yang kekal di UIAM. Sayang. Hanya perasaan sentimental seperti sayang menyebabkan ramai sanggup kekal di UIAM. Mudah beribadah, suasana Islamik. Islam menjadi pusat aktiviti. Islamisasi menjadi objektif. Banyak perkara yang menyebabkan terbitnya rasa sayang pada UIAM.

Namun, ruang untuk perubahan masih banyak. Janganlah dihapuskan nilai-nilai Islam dari UIAM kerana itu yang menjadikan UIAM unik, jika tidak sama sahaja dengan lain-lain institusi. Andai perubahan tidak lakukan, tidak mustahil yang sayang sanggup berpisah apabila muncul yang lebih memahami dan menyayangi...

No comments: