Sunday, June 08, 2008

Minyak naik?! Part II

Dalam keadaan masyarakat yang masih terkejut dengan kenaikan mendadak harga minyak, ada baiknya kita muhasabah dan bersabar. Sesungguhnya orang-orang beriman, tatkala mereka ditimpa kesusahan mereka akan bersabar. Mereka akan ingat kepada Allah. Jangan biarkan emosi dan nafsu menguasai jiwa. Berfikir dan bertindak.

Pertama, kita perlu tahu bahawa harga minyak di pasaran dunia naik begitu tinggi sekali. Maka sudah pasti tempiasnya akan terkena kepada kesemua pengguna minyak. Dalam masa yang sama, jangan lupa, apabila harga minyak tinggi, maka negara-negara pengeksport minyak akan mengaut untung besar. Jual dalam kuantiti yang sama tapi dengan harga yang lebih tinggi, memang untung besar. Persoalan sekarang, bagaimana keuntungan tersebut hendak digunakan? Ada bermacam-macam cara, terpulang kepada yang berkuasa. Boleh dilabur untuk memastikan syarikat minyak lebih kaya, dan kerajaan boleh pungut cukai lebih banyak. Kemudian suka hati kerajaan untuk melaburkan pula cukai keuntungan tersebut untuk projek-projek pembangunan negara. Sudah pasti, dalam sebuah negara demokrasi, projek-projek ini sudah dipastikan terlebih dahulu untuk kemudahan rakyat juga. Jika wang tersebut disalurkan ke arah yang salah seperti perut-perut kroni, sudah pasti kerajaan itu akan tumbang. Percayalah perkara ini tidak mungkin berlaku dalam negara demokrasi, apatah lagi negara demokrasi Islam pula...?

Boleh juga negara yang mengeksport minyak itu menggunakan keuntungan tersebut untuk rakyat marhaen. Kita kena ingat, ada kerajaan yang menaikkan harga minyak tetapi beri subsidi dalam bentuk lain. Cukai jalan dipotong, rebet untuk mereka yang taat dengan membayar cukai jalan, dan bermacam-macam lagilah. Boleh juga jika kerajaan terus menerus memberi subsidi langsung agar harga minyak tidak naik, dan kerajaan ini akan menanggung beban yang berat pula. Tidak mengapalah kerana kerajaan itu wujud untuk kepentingan rakyat dan bukan sebaliknya.

Apa yang sudah berlaku tetaplah berlaku. Terpulang kepada masing-masing bagaimana menghadapi situasi ini. Yang penting, janganlah memperbodoh atau diperbodoh orang lain. Biarlah rebet yang diberi setimpal dengan kenaikan harga minyak. Harga minyak negara pengeksport minyak pula tidak patut dibanding dengan harga minyak negara pengimport minyak. Ubah gaya hidup pula sepatutnya ditujukan kepada pemimpin sendiri dan bukannya rakyat jelata yang miskin. Apa lagi yang mereka hendak berjimat kerana sebelum ini mereka sendiri memang berjimat. Jika benar pemimpin serius untuk menangani krisis ini, maka sama-samalah merasai keperitan hidup rakyat.

Ingat, jangan memperbodoh atau diperbodoh. Bacalah dua artikel berikut, pertama mengenai keuntungan negara akibat kenaikan harga minyak oleh mantan Perdana Menteri, Y.A.Bhg. Tun Dr. Mahathir dan kedua tindakan yang sepatutnya diambil oleh pemimpin negara jika mereka benar-benar serius dalam menangani krisis harga minyak oleh Mufti Kerajaan Negeri Perlis, SS Dr. Mohd. Asri.

Hiduplah seperti berikut: Jika anda tidak suka dengan situasi baru sekeliling anda, ubah situasi. Jika tidak boleh, bersabar dan ubah diri anda agar sesuai dengan situasi baru. Bila ada peluang ubah situasi jangan disia-siakan.

No comments: