Friday, January 30, 2009

Pasar Malam Sungai Ara

Malam ini ada pasar malam di kampung. Dari sebelah rumah, dekat Balairaya Sungai Ara sampai ke Surau Kampung Jalan Tengah. Macam-macam ada. Ingatkan nak ambil gambar dan pos kat sini, tetapi ada orang kata pasar malam lebih kurang sama saja kat mana-mana pun.

Lepas Solat Maghrib di surau, terus berjalan di pasar. Malam ini beli kuih karipap, keria dengan bengkang ubi kayu kat makcik biasa. Makcik ni memang dah lama jual kuih, dari zaman sekolah rendah sampai sekarang. Datang lambat tapi balik awal sebab kuih dia memang laku sangat-sangat. Orang sanggup tunggu dan berebut beli kuih dia. Lepas tu beli pizza. Beratur panjang. Ramai peminat pizza. Ala, pizza pasar malam sahaja.

Kemudian beli char koay (orang sini sebut pak tongko), pun kena tunggu juga. Kalau nak beli makanan yang sedap-sedap memang kena tunggu. Ada juga gerai lain yang jual char koay, tapi berlonggok saja, mungkin kurang sedap.

Laksa Ibrahim sebungkus RM 2:00 memang sedap. Boleh bagi A+. Nak setanding dengan laksa pokok gajus kat Balik Pulau. Beli kat pasar malam senang tak payah susah payah ke Balik Pulau dan beratur panjang. Cendol dengan air tebu pun layan... Lempeng umbut kelapa pun ada. Makan dengan kari ikan. RM 1:00 sekeping.

Balik rumah makan sambil tengok tv. Best kalau ada rumah kat sebelah pasar malam. Meriah. Lepas beli boleh terus makan, tak payah nak drive cari parking dan balik rumah. Misteri Nusantara. Macam mengarut saja. Tangkap jin guna telur. Hahaha...

No comments: