Saturday, January 31, 2009

Mood bercuti

Sejak sampai di Penang, belum pernah hujan. Cuaca amat panas. Ramalan cuaca juga asyik beritahu Penang cuaca cerah. Jangan kata hujan, mendung jauh sekali. Kawasan Seberang Perai selalu hujan, tapi hujan tak lepas Jambatan Pulau Pinang. Kadang-kadang panas agak membahang, sampai pening kepala. Maklumlah dikelilingi laut. Kena banyak minum air.

Kebelakangan ini banyak juga isu yang timbul. Keganasan di Ghazzah sehingga menggemparkan Forum Ekonomi Dunia di Davos, isu boikot, keriuhan politik tanahair, dan macam-macam lagilah. Mungkin disebabkan masih dalam tempoh bercuti, maka peluang yang ada digunakan sepenuhnya untuk berseronok bersama keluarga. Di kampung juga ada isu yang timbul, daripada isu perbalahan hak ahli Koperasi Tunas Muda dengan melawan segelintir ahli Lembaga Pengarah, sehingga kepada persengketaan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (J.K.K.K.) dengan J.K.K.K. Persekutuan. Almaklumlah Penang sekarang di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.

Tetapi seperti yang disebutkan tadi, apabila bercuti dengan keluarga mood banyak berubah. Rasa seperti malas hendak melibatkan diri dengan perkara-perkara lain. Kita enjoy! Yang penting, kita berbuat baik dengan semua orang. Beri peluang pihak-pihak bertelagah menyuarakan pendapat. Jangan jadikan diri batu api, cubalah untuk menjadi pendamai dengan cara diplomasi yang penuh hikmah.

No comments: