Sunday, February 01, 2009

Ganjaran Membunuh

Sewaktu kecil dulu, apabila ke masjid, orang tua-tua selalu pesan suruh bunuh cicak. Nanti dapat pahala. Jadi masing-masing kalau ke masjid mesti bawa tali getah banyak-banyak untuk lastik cicak. Apbila ditanya, kenapa bunuh cicak dapat pahala, pelbagai jawapan yang diterima. Antara jawapan yang pernah diberi ialah tatkala Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam bersembunyi di Gua Tsur bersama Abu Bakr radiyallahu 'anhu, cicak mengeluarkan bunyi bising seolah-olah ingin memberitahu kepada kuffar Quraisy bahawa mereka berdua ada bersembunyi di dalam gua.

Setelah meningkat dewasa, alasan yang lebih kukuh dicari kenapa haiwan seperti cicak ini perlu atau boleh dibunuh, bahkan pembunuhan yang mendapat pahala pula. Rupa-rupanya memang terdapat hadith-hadith sahih yang menyeru kepada pembunuhan cicak. Bahkan pahala membunuh cicak ini berbeza, sesiapa yang pukul dahulu ganjaran pahalanya lebih besar daripada orang yang membuat pukulan selepasnya. Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam menyebut cicak sebagai pembuat kerosakan di muka bumi, tatkala Nabi Ibrahim 'alayhissalam dibakar, kesemua haiwan berusaha untuk memadamkan api kecuali cicak yang meniup untuk menyemarakkan lagi api yang membakar baginda. Untuk mendapat jawapan yang lebih detail mengenai pembunuhan cicak, boleh rujuk di pautan berikut:


Nak tengok gambar cicak (wizghah) yang disebut dalam hadith-hadith itu? Saya jumpa di laman web ensiklopedia binatang Kuwait. Keterangan dalam Bahasa Arab, tapi ada gambar cicak. Menurut ensiklopedia tersebut, cicak dalam hadith-hadith tersebut merujuk kepada bunopus tuberculatus. Klik pautan berikut:


Wallahu a'lam.

No comments: