Sunday, April 29, 2007

Kenangan Yang Terindah III

Tatkala berada di pusat matrikulasi, tidak banyak jamaah yang terang-terang dan bersungguh-sungguh menyeru kepada kepentingan solat berjamaah dan kepentingan menuntut ilmu. Kebanyakan jamaah ketika itu lebih enak berbicara mengenai ciri-ciri pemimpin siyasah yang berjaya dan tidak kurang juga perancangan menghadapi ancaman musuh-musuh yang kebiasaannya terdiri dari jamaah-jamaah lain yang sibuk juga hendak merebut kerusi gerakan Islam, pihak pentadbir universiti yang dianggap khadam parti pemerintah dan banyak lagi musuh-musuh lain. Tidak dinafikan, ada juga majlis-majlis ilmu yang dianjurkan jamaah-jamaah ini yang mengisi kekosongan jiwa-jiwa yang dahagakan semangat perjuangan. Biarpun ada ceramah yang berapi-api menaikkan semangat, namun masih terdapat kekurangan yang mencacatkan pidato hebat tersebut. Segala isi penyampaian pidato lebih berkisar kepada pemikiran yang bersifat Islamik, dan bukannya ilmu Islam seperti tafsir ataupun hadith.

Teringat pula kepada satu pergerakan yang terang-terangan menyeru kepada solat berjamaah dan majlis ilmu sehingga mereka langsung mengasingkan diri dari sebarang perbicaraan bersifat politik. Siswa yang terlibat dengan pergerakan ini tidak pernah menisbahkan diri mereka kepada sebarang label, biarpun umum masyarakat menggunakan label tertentu tatkala membicarakan mengenai mereka. Ramai siswa yang terlibat secara aktif dengan pergerakan ini. Semangat mereka menyampaikan dakwah patut mendapat pujian, semoga Allah membalas kebaikan mereka. Biarpun dicaci atau diherdik, mereka tetap mengetuk pintu-pintu kolej kediaman menyeru siswa-siswa agar menghadirkan diri ke masjid. Mereka tampil dengan imej yang menggambarkan keikhlasan hati mereka. Sesiapa sahaja yang ingin bersama mereka, maka mereka membuka tangan mereka seluas-luasnya tanpa mengira latar belakang. Sekali-sekala mereka akan keluar berdakwah di kawasan yang jauh. Pada mereka, kesusahan berdakwah sebenarnya adalah untuk kebaikan diri mereka sendiri.

Majlis ilmu mereka pula biasanya membicarakan isu-isu simple dan basic, seperti iman dan amal. Mereka mengajak manusia agar sentiasa ikhlas. Topik seperti ini sangat sesuai untuk manfaat kesemua lapisan masyarakat. Teringat lagi bagaimana tekun mereka mengajak siswa-siswa hadir ke majlis ilmu mereka. Pada waktu itu, diri ini suka juga hadir ke majlis ilmu mereka, sebagaimana diri ini hadir juga ke majlis ilmu jamaah-jamaah lain.

Sayang seribu kali sayang majlis-majlis ilmu ini dipenuhi dengan penceramah yang tidak lebih sekadar qusos. Berbicara tanpa ilmu, sehingga mereka terkenal sebagai antara agen utama penyebaran hadith-hadith dha‘if dan palsu di kalangan masyarakat. Teringat lagi bagamana ada di antara mereka membaca kitab Fadha‘il A‘amal tanpa mengetahui butiran apa yang dibacanya. Alangkah indahnya dunia Islam, sekiranya dengan semangat berkobar-kobar mereka berdakwah itu mereka manfaatkan sekelumit masa menuntut ilmu-ilmu Islam yang mampu mengajar mereka membezakan apa yang betul, dan apa yang salah tetapi selama ini dianggap betul. Alangkah indahnya jika mereka tingkatkan kualiti majlis-majlis ilmu mereka. Pastikan penceramah yang berpidato di hadapan mereka benar-benar memiliki kelayakan. Alangkah indahnya juga, seandainya mereka tidak menghadkan bacaan mereka kepada kitab Fadha‘il A‘amal sahaja, sebaliknya turut memetik kebun al-Bukhariy dan Muslim.

Teringat pula tatkala selesai program matrikulasi, pergerakan ini tetap hebat dan gah di kampus utama. Mereka adalah juara penyeru kepada solat berjamaah dan majlis ilmu mereka. Sekali lagi tembelang mereka pecah.

Apabila tajdid mula melebarkan sayap, tiba-tiba pendokong-pendokong tajdid yang terkesan dengan banyaknya majlis ilmu pergerakan ini mula menganjurkan kuliah-kuliah ilmiah. Ini kerana majlis ilmu pergerakan ini, selain rendah kualitinya, tidak dianjurkan pada kala yang tetap. Maka pendokong tajdid mula menganjurkan kuliah-kuliah ilmiah. Antara kuliah-kuliah ilmiah yang terawal ialah kelas aqidah, kelas hadith yang merangkumi perbincangan ‘ulum al-hadith dan syarah Riyadh al-Salihin dan Fiqh Perbandingan. Ini adalah tiga kelas terawal yang dianjurkan pendokong tajdid. Kemudian ditambah pula dengan kelas syarah al-Aqidah al-Wasitiyah, syarah al-Aqidah al-Thahawiyah dan perbincangan sirah berpandukan al-Raheeq al-Makhtum. Tidak termasuk lagi kelas-kelas yang diadakan di masjid besar universiti anjuran pentadbiran masjid: Tafsir Ibn Kathir, syarah Sahih al-Bukhariy, kelas Subulussalam, kelas sirah Fathul Bari, kelas Bahasa ‘Arab. Diikuti pula kursus-kursus ilmiah yang diadakan secara berkala seperti Sifat Solat al-Nabi sallallahu ‘alayhi wasallam, Tanda-tanda Qiyamah menurut Sahih al-Bukhariy dan Sahih Muslim, Ramadhan dan Terawih, dan banyak lagi. Perbahasan mengenai kelas, pengajar, sambutan dan kesan kuliah-kuliah ini akan dibicarakan pada masa yang akan datang, insya-Allah.

Sudah tentu pergerakan tadi terpukul dengan kuliah-kuliah ilmiyah pendokong tajdid. Mana seruan mereka agar hadir ke majlis-majlis ilmu? Nyata sekali mereka juga tidak terlepas dari tempias jamaah-centric. Rupa-rupanya seruan mereka selama ini ialah hadir ke majlis ilmu mereka sahaja. Tidak dinafikan, ada juga ahli-ahli pergerakan ini yang hadir ke kuliah-kuliah ilmiyah pendokong tajdid, iaitu sekadar dua tiga orang. Jika benar mereka mencintai ilmu dan menyeru umat Islam untuk hadir ke majlis ilmu, sepatutnya mereka menjuarai kehadiran ke kuliah-kuliah ilmiyah ini. Tanpa menafikan jasa pergerakan ini, kelakuan sebegini amatlah jelek. Anda menyeru orang lain agar hadir ke majlis ilmu anda, kerana anda mengatakan ilmu itu penting dan wajib dituntut oleh setiap yang bergelar muslim, tetapi apabila orang lain mengadakan majlis ilmu, anda menyepi diri. Ingatlah ancaman Allah terhadap mereka yang berkata sesuatu yang mereka tidak lakukan. Melihat kelakuan pergerakan ini, akhirnya diri ini menetapkan untuk tidak lagi hadir ke majlis ilmu mereka. Jika hadirpun, sekadar atas dasar hormat dan ukhuwwah, tetapi bukan sebagai telaga ilmu yang memuaskan dahaga penuntut ilmu.

Alhamdulillah, pendokong tajdid menjuarai kehadiran ke kuliah-kuliah ilmiyah ini, termasuk kuliah-kuliah anjuran pentadbiran masjid. Memandangkan masjid kini penuh dengan aktiviti pendokong tajdid, pergerakan tadi yang kononnya hebat menyeru kepada solat berjamaah mula menjauhi masjid besar universiti, sebaliknya memusatkan aktiviti mereka di salah satu surau kolej kediaman. Sekali sebulan mereka akan mengadakan perhimpunan di masjid besar universiti. Biarpun keburukan ini menjejaskan pergerakan mereka, pendokong tajdid tidak lupa memuji semangat mereka yang gigih berdakwah walaupun dengan serba-serbi kekurangan ilmu di dada. Semoga Allah memberi petunjuk kepada mereka.

3 comments:

Muhamamd Firdaus said...

Inilah bukti bahawa ketaksuban boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. There are 'we' and 'they'. Tidak sedikit orang yg mulanya kelihatan hebat dan berilmu tetapi apabila dikritik maka terbongkarlah keegoan masing masing.

Anonymous said...

sume ade taksub beb...taksub duit..taksub pompuan..taksub moto..tapi ape salahnye taksub ngan agama..tapi ikut tertiblah..semoga kita di beri petunjuk dan perlindugan..Amin

Anonymous said...

hek eleh... tulisan kamu pun ada taksub juga