Monday, January 22, 2007

Catatan Muharram

Hijrah merupakan antara peristiwa penting dalam sejarah dakwah Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam. Atas keistimewaan tersebut, Hijrah dipilih sebagai tarikh permulaan taqwim Islam oleh Amir al-Mu'minin 'Umar ibn al-Khattab radiyallahu 'anhu. Setiap kali tibanya Muharram, maka akan kedengaranlah ceramah dan kuliah sana sini menceritakan peristiwa Hijrah dan pengajaran untuk dijadikan pedoman.

Namun begitu, kadangkala hati menjadi sedih melihat kekeliruan yang melanda umat Islam. Tidak dinafikan, ramai di kalangan umat Islam yang berkeinginan untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan melakukan pelbagai amalan. Semangat ini, walaupun kemunculannya bermusim, sepatutnya dihargai kerana bukan mudah bagi seseorang untuk timbul hasrat mendekatkan diri kepada Allah dengan tulus ikhlas. Namun, alangkah sayangnya jika semangat ini tidak diledakkan melalui saluran yang betul. Akhirnya, muncullah pelbagai amalan sempena Muharram yang tidak pernah disarankan oleh Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam dan tidak pernah dilakukan oleh para Sahabah radiyallahu 'anhum. Benarlah kata-kata 'Abdullah ibn Mas'ud radiyallahu 'anhu: "Banyak sekali orang yang bermaksud untuk berbuat baik, tetapi mereka tidak mendapatnya." [Musnad al-Darimi, Sahih menurut al-Albaniy].

Secara ringkas, antara amalan yang disangka sunat dilakukan pada Muharram tetapi tidak berasal dari Sunnah Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam ialah: memakai celak pada hari Asyura, mendirikan solat sunat khas sempena hari Asyura, mandi sunat hari Asyura, berlebih-lebihan dalam bersedekah pada hari Asyura dengan sangkaan rezeki murah sepanjang tahun, menyediakan makanan khas seperti bubur Asyura dan membaca doa khas akhir tahun dan awal tahun.

Amalan yang warid dari Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam sempena Muharram ialah berpuasa pada hari Asyura.
"Nabi sallallahu 'alayhi wasallam tiba di Madinah, kemudian baginda melihat orang-orangYahudi berpuasa pada hari Asyura. Baginda bertanya:"Apa ini?" Mereka menjawab: "Sebuah hari yang baik, ini adalah hari di mana Allah menyelamatkan Bani Israil dari musuh mereka, maka Musa berpuasa pada hari itu sebagai tanda syukur. Maka Rasulullah menjawab:"Aku lebih berhak terhadap Musa daripada kalian (Yahudi), maka kami akan berpuasa pada hari itu sebagai bentuk pengagungan kami terhadap hari itu." [al-Bukhariy]
"Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam ditanya tentang puasa Asyura, baginda menjawab: "Puasa itu dapat menghapuskan dosa-dosa kecil pada tahun sebelumnya."[Muslim]
Untuk mengelakkan dari menyerupai Yahudi, majoriti 'ulama hadith menyarankan umat Islam
agar turut berpuasa pada hari Tasu'a:
"Jika aku masih hidup pada tahun depan, sungguh aku akan melaksanakan
puasa pada hari kesembilan." [Muslim, Ibn Majah, Ahmad dan al-Thabrani]
Namun begitu, kita doakan moga-moga perbuatan mereka yang tidak mengetahui diampunkan
Allah atas sebab kejahilan mereka dan diberi ganjaran atas semangat mereka yang ikhlas.

Antara tulisan ringkas dan padat mengenai Muharram:
1. Bulan Muharam - Elakkan sebarang kepercayaan karut [Bicara Agama, Utusan Malaysia]
2. Sejarah dan keutamaan Puasa Asyura [Majalah As-Sunnah, Indonesia]

No comments: