Wednesday, January 17, 2007

Natijah Perang Israel-Lubnan dan Peletakan Jawatan Panglima Tentera Israel

Dalam peperangan antara Israel dan Lebanon Julai tahun lepas, tentera Israel gagal memenuhi tiga objektif utama:

1. Menghapuskan kekuatan dan kemudahan ketenteraan Hizbullah
2. Mempertahan wilayah Israel dari serangan roket-roket Hizbullah
3. Membebaskan dua tentera Israel yang ditahan Hizbullah

Data korban: 1000 penduduk Lebanon, 43 penduduk Israel dan 116 tentera Israel. Pemimpin Hizbullah, Syeikh Hassan Nasrallah mengisytihar mereka telah berjaya menghadapi serangan Israel dalam perang tersebut.

Selain kegagalan memenuhi objektif-objektif tersebut, penyiasatan yang dijalankan menunjukkan banyak lagi kesilapan yang berlaku dalam peperangan tersebut. Antaranya, tentera yang dihantar tidak mendapat penjelasan yang secukupnya mengenai strategi peperangan dan misi mereka, dan kekurangan peralatan ketenteraan.

Sebagai panglima tentera Israel yang bertanggungjawab mengetuai serangan tersebut, akhirnya Lt. Gen. Dan Halutz meletakkan jawatan kerana gagal menyempurnakan misi tersebut. Satu lagi petunjuk yang menyokong kemenangan Nasrallah.

Seluruh organisasi peperangan tersebut, dari institusi ketenteraan sehinggalah ke badan eksekutif negara haram tersebut berada di bawah penyiasatan mendalam mengenai kesilapan yang telah berlaku. Dengan peletakan jawatan pimpinan tertinggi tentera, siasatan kini ditumpukan kepada pimpinan eksekutif yang dilihat sebagai pihak yang bertanggungjawab memulakan peperangan tersebut. Satu lagi tamparan hebat buat kerajaan Ehud Olmert setelah Menteri Keadilan Israel mengarahkan siasatan mengenai peranan beliau dalam projek penswastaan bank kedua terbesar Israel pada tahun 2005.

Korban di pihak Israel bertambah dengan peletakkan jawatan panglima angkatan tenteranya, dan sekarang tekanan dikenakan kepada badan eksekutif Israel. Tidak mustahil korban tersebut bertambah dengan peletakkan jawatan Perdana Menteri Israel dan Menteri Pertahanan...

No comments: