Saturday, January 27, 2007

Warna-warna Dakwah dan Unta-unta Merah

Cuba kita lihat di sekeliling kita, manusia yang mengaku beragama Islam ramai. Walaupun kulit kita berlainan warna, lidah kita bertutur dalam bahasa yang berlainan, dan kita datang dari latar budaya yang berbeza; kita tetap berkongsi aqidah yang sama. Ini adalah hasil dakwah generasi terdahulu yang tidak kenal tanda noktah pada perjuangan mereka. Ke mana sahaja mereka pergi, mereka akan membawa panji-panji Islam bersama. Kebenaran yang mereka nikmati ingin sekali dikongsi bersama seluruh penghuni alam.

Namun, koleksi warna-warna kulit umat Islam pada hari ini seakan terhenti. Tiada lagi warna-warna baru dalam perhimpunan kita. Ini tidak lain tidak bukan adalah kerana generasi kita pada hari ini tidak meneruskan semangat dakwah generasi terdahulu. Kita merasa malu untuk mengajak manusia lain mengenal Islam dan memeluk Islam. Kita takut dimarahi manusia lain kerana mengambil masa mereka.

Sedangkan generasi terdahulu, mereka tidak pernah peduli akan semua itu. Apa yang penting bagi mereka ialah mesej kebenaran ini dapat disampaikan. Penerimaan atau tidak itu adalah hak Allah - Dia memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.

Alangkah baik jika umat Islam pada hari ini beramal dengan hadith unta merah: "Maka demi Allah, sekiranya Allah memberi hidayah disebakan kamu, kepada seorang lelaki adalah lebih baik untukmu daripada memilki unta-unta merah." [al-Bukhariy]

Unta-unta merah adalah lambang kemewahan dan kekayaan, ia adalah impian setiap insan pada zaman Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam. Alangkah indahnya hidup kita di dunia ini, andai cukuplah seorang manusia yang mendapat hidayah kebenaran memeluk Islam hasil usaha kita...

*Petikan khutbah Jumaat, Carleton University.

No comments: