Sunday, January 07, 2007

Restoran Greek dan Saudagar Afghanistan

Sabtu, 6 Januari. Waktu pagi dihabiskan untuk study Macroeconomics bersama Mishal. Alhamdulillah, topik-topik asas Real Market & Monetary Market menurut Classical & Keynesian Economics selesai, yang tinggal hanya untuk membina struktur IS-LM. Selesai Zuhur, kami ke House of Greek di 1581 Bank Street, kerana Mishal teringin untuk merasa masakan Greek. Kami menaiki OCTranspo route 111 St Laurent ke sana.

Restorannya kecil dan buruk, hanya ada 5 kerusi untuk pengunjung. Kata Mishal, restoran seperti ini lebih bagus kerana tidak ramai pengunjung dan kecil. Seperti biasa, pilihan yang ada untuk orang Islam hanyalah vegetarian atau seafood. Kali ini kami memilih seafood: Shrimp, Calamari & Salmon. Walaupun restoran kecil, nyata mereka banyak menerima pesanan penghantaran ke rumah. Cuma, cara pemilik berbahasa menarik perhatian kami kerana dialek mereka tidak berbunyi Eropah, sebaliknya dekat dengan kawasan Timur Tengah. Terkejut kami apabila isteri pemilik sering mengucapkan salam tatkala memulakan perbualan telefon. Berat hati mengatakan mereka ini Muslim.

Selesai membayar, nyata mereka bukan orang Greek, tetapi Afghanistan. Musykilnya, mereka turut menyediakan juadah daging khinzir. Tidak hairan jika ramai orang kata, di Barat manusia mudah berubah...

No comments: