Wednesday, March 25, 2009

Sarapan Nasi Lemak di Kampung Sungai Pusu

Pantai Timur lagi! Seorang kerabat dari keluarga isteri meninggal dunia pagi semalam di Taman Haji Da, Kuala Terengganu, kira-kira seminggu selepas ibu saudaranya meninggal di Seberang Takir, Kuala Terengganu. Disebabkan masing-masing ada komitmen yang perlu diselesaikan pada pagi Isnin, maka penulis dan keluarga memutuskan untuk berziarah pada hari Selasa.

Kira-kira pukul 7:00 pagi, penulis dan keluarga bergerak meninggalkan Taman Tun Dr. Ismail menuju ke arah timur. Oleh kerana semua masih belum bersarapan, kami memutuskan untuk bersarapan dahulu sebelum meneruskan perjalanan panjang ke Kuala Terengganu. Destinasi kali ini ialah gerai nasi lemak Kampung Sungai Pusu di belakang kampus UIA Gombak.

Gerai nasi lemak Kampung Sungai Pusu adalah antara gerai kegemaran penulis sewaktu menuntut di UIA Gombak. Nasi lemak dan lauk yang dihidangkan di sini memang sedap. Ditambah pula dengan suasana kampung yang terpencil dan nyaman, sangat mendamaikan. Perlu layan diri untuk mengambil nasi lemak dan lauk yang diinginkan. Bila sudah habis makan perlu beritahu kepada Makcik Zaharah (pemilik gerai) lauk apa yang diambil. Gerai nasi lemak Kampung Sungai Pusu hanya beroperasi pada hari bekerja, seawal 7:00 pagi sehingga 9:00 pagi sahaja.

Pilihan lauk-pauk yang ada

Selepas kira-kira tiga tahun tidak ke sini, nampaknya kualiti makanan masih sama. Memang layan nasi lemak di sini. Suasana kampung masih ada, walaupun sudah nampak beberapa perubahan akibat pembangunan. Minuman pun sedap. Kena datang lagi, insya-Allah!

Aiman di gerai nasi lemak Kampung Sungai Pusu

Lebih kurang pukul 8:00 pagi kami sudah memasuki Lebuhraya Pantai Timur.

1 comment:

perantau yg terlioq said...

makan saja aiihhh. buat kecoq ayaq lioq orang jauh.