Friday, January 18, 2008

"...but they don't have a Muslim prayer room!"

McGill University pada asalnya termasuk dalam senarai tempat yang mungkin akan kupohon untuk melanjutkan pengajian dalam bidang PhD dalam Economics. Seperti biasa, nasihat rakan-rakan dapat membantu kita membuat sesuatu keputusan.

Tatkala aku menunjukkan borang permohonan yang lengkap diisi kepada Mishal, lantas beliau nampak kurang bersetuju. Memang aku tahu walaupun McGill memiliki status yang gah dan terkenal, tetapi dalam pengajian ekonomi standard McGill dan Carleton hampir sama. Ingatkan itu adalah sebab mengapa Mishal kurang setuju, tetapi rupa-rupanya ada sebab lain kenapa dia tidak menyukai McGill. Antara sebab lain aku ingin memohon McGill ialah kerana penerbangan dari Kuala Lumpur ke Montreal hanya perlu singgah satu transit, tidak seperti Ottawa yang perlu singgah dua transit.

Katanya, dia pernah mendapatkan nasihat orang-orang agama mengenai McGill, dan kebanyakan mereka memuji Allah kerana Mishal berada di Ottawa dan bukannya di Montreal. Menurut mereka, Montreal adalah antara tempat fitnah yang dahsyat. Masyarakat Islam di sana tidaklah sekomited masyarakat Islam di bandar-bandar lain seperti Ottawa dan Toronto. Dasar diskriminasi di sana juga kuat, di mana McGill sendiri tidak ada surau bagi para pelajar Islam berkumpul dan solat. Dahulu ada, tetapi disebabkan tentangan hebat oleh pendokong idea sekularisme, maka Muslim Student Association McGill terpaksa akur dengan keputusan pentadbir universiti untuk menutup surau.

Wallahu a'lam, inilah cerita dari mulut Mishal sendiri. Kemudian Zhenjiang masuk dan melihat borang permohonan McGill di tanganku.

"I can see that you are applying to McGill for PhD."

"No, I changed my mind."

"Why? McGill is good in Econometrics."

"Yea, but they don't have a Muslim prayer room like Carleton."

Macam bodoh saja alasan yang kuberikan. Tapi itulah hakikatnya. Pada pandanganku, sebaik mana sekalipun status sesebuah universiti, andai aku terpaksa mengurangkan agamaku, baiklah tak payah. Carleton sendiri sudah cukup baik. Pada sebahagian orang, surau mungkin sekadar tempat solat, tetapi bagiku ia lebih dari itu. Surau adalah pusat bagi pelajar-pelajar Islam menjaga agama mereka bersama-sama di samping mengeratkan ukhuwwah. Kewujudan surau seakan memberi kekuatan bagiku untuk sentiasa menjaga iman di rantau orang. Ia seakan-akan memberi suatu motivasi agar aku dapat bersaing secara sihat bersama-sama saudara-saudara seIslam dalam mengejar keredhaan Allah dan kebahagiaan Akhirat tatkala aku sering dilupakan dan dilalaikan dengan dunia. Tanpa adanya surau, mungkin sukar bagiku untuk istiqamah...

Selamat tinggal McGill. Kita berpisah sebelum sempat kita bertemu.

No comments: