Saturday, January 26, 2008

Kuliah Tafsir di Masjid Ottawa

Sewaktu selesai Maghrib di surau universiti, ramai yang berbicara mengenai kelas-kelas agama yang diadakan di sekitar Ottawa pada hari Jumaat malam Sabtu. Malam ini sahaja ada tiga kuliah. Di Carleton sendiri ada kuliah mengenai Tauhid al-Asmaa' wa al-Sifaat anjuran Muslim Association of Canada Youth Ottawa (Pemuda Persatuan Muslim Kanada Bahagian Ottawa). Biasanya kuliah anjuran MAC terkenal dengan pengurusan yang professional dan akan ada makanan selepas kuliah. Di Maktabah al-Sahabah (Perpustakaan al-Sahabah) pula ada pengajian kitab "Madarij al-Salikin" oleh Syeikh Abu Mu'tasim. Di Masjid Besar Ottawa sendiri ada kuliah tafsir oleh imam masjid, Syeikh Abdurrahman al-Hijazi. Di Masjid al-Salam dan Darussunnah pun mungkin ada, tetapi aku sendiri kurang periksa. Cukuplah yang ada ni pun tak larat nak pergi. Alhamdulillah, syi'ar Islam yang berteraskan prinsip al-Salaf al-Soleh tetap subur di bumi asing dengan adanya kuliah-kuliah ini. Nampaknya di bumi Ottawa golongan al-Salaf al-Soleh yang lebih banyak menitik-beratkan soal menuntut ilmu. Ini sekadar pemerhatianku.

Mana satu nak pergi ni? Yang pasti, Mishal dan aku bersetuju untuk Solat Isyak berjamaah di Masjid Besar Ottawa. Salji yang turun tidak menghalang perjalanan kami.

Pada asalnya, Mishal ingin terus pulang ke rumah untuk mengulangkaji pelajaran, tetapi aku menjalankan taktikku. Selesai solat, kelihatan jemaah berpecah dua, sebahagian yang majoriti terdiri dari para pelajar Carleton keluar untuk ke Maktabah al-Sahabah, manakala sebahagian besar lagi yang terdiri dari masyarakat umum tinggal untuk mengikuti kuliah tafsir. Teringin juga hendak mendengar bagaimana Syeikh al-Hijazi mengajar, lantas aku memutuskan untuk tetap di masjid.

"Mishal, we have listened to Syeikh al-Hijazi's khutbah for many times, why not try to attend his lecture and stay for 15 minutes. If you like it, we'll stay until the end. Otherwise we can just leave."

"Okay. We'll wait for 15 minutes."

Sewaktu itu kami berada di pintu keluar masjid.

"But Mishal, I don't think it's nice if both of us stay at the back away from the crowd. We should sit together with them."

"I agree. Let's go and sit with the crowd."

Taktik sudah mengena...

"Muhammad, now that we've sit here, I don't think it's nice if we just leave in the middle of the lecture."

"Yup, you're right. Then we'll just listen until the end."

Bukan lama pun, sejam lebih sikit habislah kuliah. Malam ni Syeikh al-Hijazi mengajar tafsir Surah al-Ghashiyyah, antara surah kegemaran Mishal. Satu lagi faktor yang menyebabkan dia stay.

10 minit sebelum tamat, kami diberi borang feedback dan pen. Mishal tak komen sangat, tapi aku komen sungguh-sungguh. Kuliah memang best, cara penyampaian yang teratur dan sesuai untuk semua lapisan masyarakat. Syeikh menyampaikan makna dengan bahasa yang mudah, dan memang mengikut manhaj tafsir bi al-ma'thur. Banyak rujuk perkataan kepada ayat-ayat lain dan hadith-hadith dan juga bahasa Arab klasik. Aku nampak budak-budak kecil pun ramai. Cuma aku harap Syeikh akan lebih banyak quote dari tokoh-tokoh tafsir, walaupun aku tahu ia agak mustahil memandangkan waktu yang ringkas. Satu lagi, aku meminta agar apabila setiap kali beliau merujuk hadith-hadith, harap beliau akan menyebut juga sumber dan taraf hadith. Ada antara hadith-hadith yang beliau sebut tanpa sumber dan taraf. Memanglah aku bersangka baik dengan ilmu beliau, cuma jika beliau sebut sumber dan taraf mungkin akan tambah ummph lagi kuliah beliau.

Selesai kuliah, perut yang lapar perlu diisi. Restoran halal terdekat dengan masjid, Math'am Istanbuli kami serbu. Alhamdulillah.

1 comment:

Anonymous said...

Abang tipu mishal! haha.. jk je. Skrg abg pergi masjid ottawa ke? Tak ke jauh? Lepak dekat campus?