Sunday, January 27, 2008

Ringkasan Kuliah Tafsir Surah al-Ghashiyyah I

Maksud al-Ghashiyyah
Ada beberapa pendapat, tetapi yang masyhur al-Ghashiyyah merujuk kepada Hari Qiyamah berdasarkan ayat-ayat selepasnya yang merujuk kepada keadaan manusia pada hari tersebut.

Keadaan Manusia Pada Hari al-Ghashiyyah
Dua kelompok manusia: Pertama, mereka yang wajah mereka dihinakan; Kedua, mereka dengan wajah girang.

Kelompok pertama ialah mereka yang berusaha keras ketika hidup di dunia sehingga mereka merasa letih lesu, tetapi masuk neraka. Sifat azab mereka diceritakan seolah-olah mereka akan dibakar api yang marak seperti orang Arab memasak daging yang dimampatkan dalam bekas kecil di atas api, yakni mereka tidak dapat lari. Bila kita masak atas kuali yang luas, ada tempat yang kurang panas, tetapi kalau daging dah dimampat dalam bekas kecil memang dah tak boleh lari. Minuman dari air yang panas menggelegak, dan makanan mereka ialah dhari' yang tidak menggemukkan atau mengenyangkan. Dari sudut bahasa, dhari' merujuk kepada sejenis tumbuhan di gurun yang tidak dimakan kerana beracun.

Contoh kelompok pertama, dikisahkan bahawa ada Sahabah yang menangis tatkala melihat seorang pendeta tua keluar dari biara mengenangkan betapa sang pendeta penat lelah berusaha bersungguh-sungguh untuk mendekatkan diri kepada Allah namun di Akhirat dia akan tetap disiksa. Satu lagi ialah golongan Khawarij dan mereka yang semanhaj dengan mereka dalam kafir-mengkafir orang Islam lain. 'Ibadah mereka memang first class sehingga diriwayatkan Nabi sallallahu 'alayhi wasallam menyebut para Sahabah akan merasa cemburu melihat betapa eloknya solat golongan ini, tetapi mereka keluar dari agama seperti anak panah terlepas dari busur. Dengan 'ibadah mereka yang begitu sempurna, terbit rasa sombong di hati mereka dan mereka merasakan orang lain lebih rendah martabat mereka di sisi Allah. Syeikh menyebut lagi kisah dua orang bersaudara, seorang kaki maksiat dan seorang ahli ibadah, sehinggalah pada suatu hari ahli 'ibadah begitu marah kepada saudaranya kaki maksiat sehingga bersumpah atas nama Allah bahawa Allah tidak akan mengampunkan dosa kaki maksiat, tetapi akhirnya kaki maksiat diampunkan Allah dan ahli 'ibadah disiksa kerana Allah murka dengan sumpahnya yang menafikan peluang taubat dan keampunan untuk manusia lain.

Kelompok kedua pula ialah mereka yang girang gembira disebabkan mengenangkan usaha mereka yang berbaloi ketika mereka hidup di dunia. Syeikh memberi contoh mudah, biasanya manusia ini gembira kerana tiga sebab utama; iaitu kahwin, mendapat anak pertama dan menerima penghargaan atas sesuatu usaha hebat yang dilakukannya.

Kegembiraan pertama dan kedua bukanlah kegembiraan sebenar kerana walaupun seseorang itu gembira kerana berkahwin atau mendapat anak, namun di hati tetap terbayang tanggungjawab berat yang mesti dipikul. Sebaliknya kegembiraan ketiga adalah kegembiraan sebenar kerana kita telah selesai menjalankan usaha tersebut, dan penat lelah kita diiktiraf dan dihargai orang. Begitulah kelompok kedua, mereka telah bersusah payah mematuhi perintah Allah ketika hidup di dunia, dan syurga adalah satu penghargaan yang tidak ternilai bagi usaha kecil mereka yang dihargai Allah berbanding nikmat Allah yang banyak.

Kemudian Allah menceritakan pula keadaan kelompok kedua di dalam syurga. Tiada mereka mendengar perkara sia-sia, sungai yang mengalir, singgahsana mereka yang tinggi-tinggi, gelas-gelas yang tersedia untuk diminum, kusyen dan permaidani indah.

Syeikh bertanya, siapa tahu perbezaan antara kub dan ka's (gelas dan cawan). Contoh dalam Surah al-Insan Allah menyebut ka's, manakala di sini disebut kub. Malang tidak seorang pun yang dapat memberikan jawapan tepat. Menurut syeikh, kub tidak ada pemegang, tetapi ka's ada pemegang.

Syeikh juga memberi contoh maksud gelas-gelas yang tersedia untuk diminum. Biasanya, mereka yang pernah mengerjakan haji, pastiberdepan dengan situasi terpaksa beratur untuk minum air zamzam. Tetapi di syurga bila hendak minum saja terus tersedia gelas di tangan.

Syeikh juga menerangkan satu pendapat mengenai asal kalimah zarab (permaidani). Menurut syeikh, pada zaman Arab dahulu, permaidani yang terbaik sekali adalah yang dihasilkan di Azerbaijan. Maka kawasan itu sejak dahulu lagi dikenali sebagai Zarbijan. Maka permaidani dari situ disebut zarbiyyah oleh orang Arab.

No comments: