Friday, January 18, 2008

Iftar di Samosa Village

Selesai Solat Maghrib di Musolla Universiti, Ziyad mengajak Mishal dan aku iftar 9/10 Muharram bersama-sama Abdul Latif dan Shahbaz di Samosa Village, South Keys. Seperti biasa, perbezaan kiraan tarikh berlaku. Ini adalah kali ketiga aku ke Samosa Village.

Masing-masing memesan makanan: beriyani kambing untuk Ziyad, beriyani ikan untuk Abdul Latif, ayam dua ketul dan fries untuk Shahbaz, chapati dan kari daging untuk Mishal, manakala aku sekadar beriyani ayam. Alang-alang datang ke Samosa Village, jangan lepaskan peluang untuk merasai samosanya yang memang lazat dan penuh dengan daging, tidak seperti sebahagian pembuat samosa yang suka memperbanyakkan sayur dan mengurangkan daging.

Ada sesuatu yang menarik tatkala Abdul Latif memesan 10 samosa untuk kami. Tuan pengusaha restoran terkejut, lantas menasihatkan Abdul Latif bahawa tidak mungkin kami boleh menghabiskan 10 samosa dan makanan yang telah dipesan. Katanya, dia mengusahakan restoran bukan semata-mata untuk duit, sebaliknya biarlah pelanggan tidak membazir makanan. Dengan nada tegas, dia mencadangkan agar setiap seorang dari kami hanya mengambil sekeping samosa.

Tatkala makanan tiba, tauke restoran turut makan bersama kami dan bersembang. Lagi satu yang menarik, apabila Shahbaz kelihatan tidak mampu menghabiskan dua ketul ayam yang dipesan, tauke restoran lantas menegur Shahbaz agar menghabiskan makanan kerana membazir adalah perkara yang tidak baik. Sekiranya dia tahu dia tidak mampu menghabiskannya, maka awal-awal lagi dia sepatutnya memesan seketul ayam sahaja. Alhamdulillah, akhirnya Shahbaz berjaya juga menghabiskan makanannya.

Abdul Latif dengan suka hati membayar ongkos makan malam tersebut.

"Akala to'amakumul abrar, wa sollat 'alaykumul mala'ikah, wa aftara 'indakumus so'imun."

"Telah makan makanan yang kamu sediakan orang yang baik-baik, dan para malaikat berselawat ke atas kamu, dan telah berbuka puasa denganmu orang-orang yang berpuasa."

No comments: