Sunday, January 20, 2008

Masjid Ottawa, Tim Horton's dan Gatineau Park

Selesai Subuh berjamaah di Masjid Ottawa, rasa lapar membawa Mishal dan aku ke Tim Horton's. 12" egg sandwich with cheese. Suasana pagi begitu indah dengan matahari yang baru muncul dengan jalur cahaya merah dan langit nan biru mewarnai ufuk timur. Cerah. Tiada tanda-tanda salji akan turun. Tiba-tiba sahaja muncul idea untuk menyaksikan keindahan pagi dari Gatineau Park. Terus selesai sarapan kami berangkat ke Wilayah Quebec dengan peta di tangan Mishal. Mishal memang berkebolehan membaca peta dengan baik, maka kemungkinan untuk sesat sangatlah tipis.

Tiba-tiba sahaja jalan yang kami lalui terhenti begitu saja dengan longgokan salji. Peta dirujuk bersama, tetapi nyata kami berada di laluan yang betul. Bagaimana jalan ke Gatineau Park tiba-tiba menghilang begitu saja?

Kami menunggu jika ada kenderaan lain. Alhamdulillah, ada juga kereta yang datang. Setelah mendapatkan penjelasan, barulah kami tahu bahawa jalan raya di Gatineau Park ditutup ketika musim sejuk bagi membolehkan warga Ottawa beriadah bermain ski di sini. Apa boleh buat, tiada rezeki kali ini. Insya-Allah lain kali.

No comments: