Sunday, January 27, 2008

Ringkasan Kuliah Tafsir Surah al-Ghashiyyah II

Kebesaran Allah
Pada bahagian kedua, Allah menyebut ciptaan-ciptaan-Nya yang hebat, iaitu unta, langit, gunung dan bumi. Manusia disuruh merenung ciptaan-ciptaan ini dan mengagungkan Allah.

Mengapa unta? Syeikh bertanya kepada kami. Mishal memberi jawapan yang betul, disebabkan unta adalah haiwan yang paling akrab dengan kehidupan Arab pada zaman itu. Bahkan menurut syeikh, Arab padang pasir ketika tiu tidak memiliki harta kekayaan melainkan langit yang dijunjung, bumi yang dipijak, khemah kecil sebagai tempat tinggal dan unta.

Maka kita disarankan untuk mengkaji ciptaan Allah sebagai cara untuk meningkatkan iman. Memang ilmu syari'ah mengatasi martabat ilmu-ilmu lain, tetapi ini tidak bermakna umat Islam boleh meninggalkan ilmu sains dan lain-lain. Ilmu-ilmu lain ada manfaatnya asalakan dipandu ke arah meningkatkan iman dan taqwa kepada Allah.

Berilah Peringatan!
Kemudian Allah memerintahkan Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam agar memberi peringatan kepada manusia, di samping meningatkan baginda agar jangan memaksa manusia menerima Islam. Menurut syeikh, betapa kepada orang kafir pun kita tidak boleh memaksa Islam, apatah lagi sesama Islam. Syeikh menyebut sikap sebahagian orang Islam yang suka memaksa anak-anak mereka. Solat! Duduk diam-diam di masjid! Jangan bising! Jika tidak disolat maka dipukul semahunya. Memang disaran oleh Rasulullah, tetapi sepatutnya kita ingat bahawa hukuman hanya sepatutnya dilaksanakan setelah ibu bapa mengambil langkah sewajarnya dalam mendidik anak-anak.

Syeikh menasihatkan ibu bapa agar menggunkaan pendekatan kasih sayang dalam menanam aqidah di hati anak-anak. Jika dipaksa, mereka hanya akan berlaku baik di hadpaan ibu bapa semasa mereka masih kecil. Bila mereka jauh dari ibu bapa, maka mereka akan memberontak. Di Kanada, betapa banyak gangguan luar yang boleh membinasakan anak-anak dari memahami agama. Cuba bayangkan, mereka dibawa ke masjid kemudian dipaksa duduk diam dan solat, tetapi bila mereka ke rumah kawan-kawan mereak atau ke pusat hiburan mereka merasa gembira. Sudah tentu lama kelamaan mereka akan lebih suka perkara yang menyebabkan mereka gembira. Sebaliknya, pendekatan agama melalui kasih sayang akan lebih meninggalkan kesan di hati anak-anak walaupun mereka berseorangan.

Seterusnya Allah menyebut pula siksaan yang akan dikenakan kepada mereka yang berpaling dari seruan Rasulullah. Syeikh tidak sempat menerangkan tiga ayat terakhir dengan lebih mendalam disebabkan masa yang telah tamat.

Borang feedback dikutip dan orang ramai bersurai.

No comments: