Thursday, January 31, 2008

Tadi Dark Water, ini dah jadi Titanic!

Saja berkongsi pengalaman!

Mandi dengan air sejuk ketika winter? Tidak mungkin. Mereka yang pernah menghadapi winter di bumi Canada mesti dapat membayangkan betapa siksanya mandi dengan air sejuk. Apa boleh buat, satu pagi ketika bersiap untuk Solat Subuh di Masjid Ottawa, aku agak kehairanan kerana tiada bekalan air sejuk di rumah. Yang ada hanyalah air panas. Pelik juga, biasanya keadaan adalah sebaliknya. Air panas yang tiada, air sejuk selalu ada sebab pemanas air kadangkala rosak. Air sejuk tak perlu diproses.

Aku naik lif untuk ke tempat parking kereta di basement. Sebaik sahaja pintu lif terbuka, alangkah terkejutnya aku melihat air menitik-nitik dari siling. Banyak pula tu, lantas mengingatkan aku kepada filem seram Dark Water. Lantai penuh dengan air. Aku sudah tidak sedap hati. Cepat-cepat aku melangkah ke tempat parking. Lantai tempat parking di level satu penuh dengan lopak air. Setibanya aku di level dua, air sudah naik ke paras setengah betis. Subhanallah! Paip air pula bocor, dan air melimpah-limpah keluar. Patutlah tiada air sejuk! Paras air semakin laju naik. "Jangan panik," aku berpesan kepada diriku sendiri. Kelihatan tiga superintendent apartment sibuk memeriksa keadaan. Air semakin naik, entah bila baru mereka dapat mengawal keadaan. Kalau dibiarkan, mungkin enjin kereta rosak dimasuki air.

Tak boleh jadi ni, aku mesti menyelamatkan keretaku. Aku mengambil keputusan untuk terjun dan meredah air ke kereta. Masya-Allah, sejuknya sampai ke sum-sum tulang!!! Tadi Dark Water, ini dah jadi Titanic. Menggigil-gigil aku tatkala tiba di kereta. Cepat-cepat masuk, hidupkan enjin dan heater. Panaskan kaki sebentar. Berkaki ayam sahaja pagi itu ke masjid. Mishal pula sudah lama menunggu. Kami terlewat ke masjid, tetapi sempat lagi mendapatkan rakaat pertama.

Freezing rain semalam menyebabkan keseluruhan tempat parking menjadi satu bongkah ais besar yang maha licin. Tapi aku rileks saja sebab dah berkaki ayam, selamba saja jalan laju-laju. Memang kena berjalan laju pun sebab dah berkaki ayam, sejuk! Mishal menjerit dari belakang berpesan kepadaku agar jangan jalan laju sangat nanti jatuh. Tatkala aku menoleh ke belakang untuk melihatnya, gedebabb!!!

Siapa yang jatuh? Mishal laa... dah tahu pakai kasut, tak payah la sibuk dengan orang kaki ayam. Kaki ayam balance baik punya.

Hari itu aku membawa kereta ke universiti dan bayar whole-day-parking sebanyak $8. Malam setelah pulang alhamdulillah keadaan sudah pulih.

No comments: